суббота, 25 апреля 2020 г.

Как продать бизнес в Украине в наших реалиях?


Алексей Олейников 


Пошаговое руководство о том, как эффективно и быстро продать небольшой бизнес в реалиях Украины. Советы по оценке стоимости бизнеса, выбору маркетинговых каналов для поиска покупателя, прохождения due dilligence и многому другому.
Традиционный взгляд на продажу бизнеса подразумевает, что владелец бизнеса имеет значительно меньше шансов достичь целевого результата без консультации с экспертами, советниками, профессиональными брокерами или инвесткомпаниями. И все же, если Вы решили действовать самостоятельно, вот несколько дельных советов.
Подготовьтесь к продаже
Подготовьтесь должным образом перед выходом с предложением на рынок, и вы резко увеличите вероятность сделки при этом получите достойную и справедливую цену за свой бизнес. Если же выход на рынок будет преждевременным, вы не только получите множество отказов с различными причинами не покупать ваш бизнес от инвесторов, но и столкнетесь с риском провала сделки в перспективе.
  • Подготовьте последние финансовые отчеты (лучше продавать бизнес накануне или вскоре после окончания финансового года).
  • Приведите в порядок договора аренды, контракты и юридическую документацию (основная причина срыва сделок – проблемы с прохождением комплексного юридического аудита).
  • Урегулируйте судебно-правовые споры с контрагентами и разногласия с сотрудниками.
  • Снизьте до минимума потоки денежной наличности, чтобы максимально добиться возможности аудирования денежных потоков.
  • Сократите зависимость бизнеса от владельца и повысьте сферу и вес ответственности наемного руководства.
  • Взаимодействуйте с профессиональными консультантами, чтобы обсудить выгодную систему налогообложения сделки.
  • Не забудьте немного приукрасить свое предложение.
Не зацикливайтесь на предпродажной оценке бизнеса
Предпродажная оценка бизнеса (особенно для небольших предприятий) часто отвлекает внимание, и, что еще хуже, может исказить ожидания продавца по сравнению с реалиями рынка. Оценочной стоимостью движет рынок и наличие спроса. Нежели проводить сертифицированную оценку стоимости бизнеса лучше сконцентрироваться на предпродажной подготовке и разумном маркетинге. Оптимально сделать экспресс-оценку стоимости бизнеса и взять в основу один или несколько распространенных и общепринятых методов оценки (доходный метод, метод аналогов / мультипликаторов, либо затратный подход).
Создайте одностраничный бриф (презентацию) по продаже бизнеса
Подготовьте рекламное объявление (тизер) на одну страницу с ключевой информацией о вашем бизнесе. Используйте этот документ в качестве шаблона для распространения среди покупателей и рекламодателей. Включите сюда следующее:
  • Сфера деятельности компании и приблизительное расположение
  • Конкурентное преимущество (местоположение, клиенты, контракты, технологии и т.д.)
  • Потенциал для роста
  • Причина продажи
  • Основная финансовая информация за последние 3-5 лет (оборот, EBITDA, чистая прибыль)
  • Контактная информация (создайте уникальный адрес электронной почты gmail, чтобы сохранить первоначальную анонимность)
Мы рекомендуем на первом этапе поиска покупателей не разглашать бренд компании и точное месторасположение бизнеса / активов. 
Выберите и используйте правильные маркетинговые каналы
Поиск покупателя для малого и среднего бизнеса – это зачастую игра чисел. Ваша задача охватить как можно больше потенциальных покупателей и постараться добиться разумного выбора между вашей доступностью и временем их поиска.
Рассмотрите следующие каналы:
  • Специализированные сайты по продаже бизнеса (вбейте в поисковую строку Google «Продажа бизнеса в Украине» и воспользуйтесь онлайн площадками - лидерами на рынке продажи бизнеса в Украине)
  • Люди, которых вы уже знаете (конкуренты, клиенты, поставщики)
  • Исследование рынка (изучите информационное поле - кто сегодня активно покупает на рынке, кто является советниками этих сделок, кто комментирует сделки)
  • Точечные предложения (изучите потенциальных покупателей и отправьте им индивидуальные предложения)
  • Социальные сети (Twitter, Facebook, Google+, Linkedin)
  • Местные публикации / предпринимательские сети
  • Контекстная реклама Google Ads
Сохраняйте конфиденциальность
Утечка информации о продаже вашего бизнеса может вызывать беспокойство у различных заинтересованных сторон (сотрудников, клиентов, поставщиков). Если конфиденциальность важна, подписывайте с покупателями Соглашение о неразглашении информации (NDA), прежде чем предоставлять подробную информацию о компании. Ни один здравый покупатель не откажется пойти на этот шаг. Есть много доступных примеров такого соглашения в сети, или свяжитесь с InVenture, и вам помогут с необходимыми документами.
Общайтесь и квалифицируйте потенциальных покупателей
Отвечайте как можно скорее на запросы потенциальных покупателей (у них есть много альтерантивных возможностей для капиталовложений). В своих ответах запрашивайте информацию об их мотивации:
  • Почему они хотят купить ваш бизнес?
  • Где они базируются и как долго они ищут возможности для инвестиций?
  • Каковы их текущие обстоятельства и какой у них опыт в вашем секторе?
  • Как они будут финансировать сделку?
Вычисляйте и отсеивайте так называемых «рыночных троллей» / псевдопокупателей и сосредоточьтесь на истинных покупателях.
Проведите онлайн исследование о покупателях через Google, Twitter, LinkedIn, Facebook. Сделки, как правило, происходят в обстановке взаимного уважения, прозрачности и понимания.
Разработайте инвестиционный меморандум
Некоторые покупатели запрашивают подробную информацию в виде инвестиционного меморандума. Мы советуем нашим клиентам проявлять инициативу и заранее готовить такой документ. Никто не знает бизнес лучше, чем продавец, так почему бы не заинтересовать покупателя личным представлением о том, что вы будете делать, приобретая бизнес.
Будьте открыты, общительны и понимающими с потенциальными покупателями
Сделки могут быть трудными при заключении и требуют терпения со всех сторон.
По ходу подготовки к сделке появляется множество «ловушек». Тем не менее, стоит выделить 2 наиболее распространенных барьера:
  1. Негибкость продавцов по цене и срокам сделки (часто зависит от предпродажной оценки)
  2. Продавцы не имеют представления об уязвимости рынка для своего бизнеса, соответственно недооценивают риски для покупателя.
Избегайте завышения пункта 1 и/или недооценки пункта 2.
Будьте готовы к переговорам и завершению сделки
  • Что является приемлемой и допустимой ценой сделки?
  • Без оценки, как узнать, является ли предлагаемая цена приемлемой?
  • На этапе переговоров с потенциальными покупателями, вы узнаете, как рынок оценивает ваш бизнес. У вас появится понимание, что необходимо предпринять чтобы повысить его привлекательность и ликвидность.
  • Это действительно единственный покупатель?
  • Можете ли вы создать аукцион среди покупателей?
  • Если вы скажете «нет» этому покупателю, появится ли еще один, и какова ценность вашего времени между потерей одного и поиском другого?
В конечном итоге, получение коммерческого предложения о покупке бизнеса – это отличная новость, и от нее не следует отказываться. Если оно не оправдывает ваших ожиданий, хватит ли вам воли для поиска компромиссного предложения? Можете ли вы сформировать структуру и условия сделки, которая позволит вам преодолеть разрыв в цене покупки и продажи?
Будьте как можно более гибкими и не отклоняйте предложения без лишних раздумий – даже если ваш инстинкт настроен ситуативно враждебно. Постарайтесь понять обоснование цены предложения покупателя.
Создать документ «Договор о намерениях» (LOI)
Как только вы договорились о цене сделки, убедитесь, чтобы покупатель подтвердил свои намерения в письменной форме, подписав Договор о намерениях. Как правило, это не юридически обязательный документ, но он дает обеим сторонам ясность в отношении того, что было согласовано, и становится шаблоном сделки для прохождения юридической проверки и соглашения о купле-продаже.
Документ может потребовать многочисленных изменений, пока все стороны не согласятся, поэтому не бойтесь задавать вопросы. Любое неправильное понимание условий сделки сегодня создаст проблемы завтра.
Но при этом, не усложняйте структуру и объем данного документа и не за затягивайте процесс его согласования, так как можно попросту не дойти до следующего, немаловажного этапа сделки.
Будьте готовы к комплексной финансово-юридической экспертизе
Не думайте, что, достигнув стадии комплексного финансово-юридического аудита (due dilligence), все закончено. Вы собираетесь вступить в самую трудную и напряженную часть процесса сделки, где есть все, за что еще нужно бороться.
Поскольку покупатель (и/или его советники) вникают в детали вашего бизнеса, они могут использовать эту возможность, чтобы снизить стоимость сделки.
Чем прозрачнее ваш бизнес, тем меньше вероятность возникновения проблем во время комплексного due dilligence. Одной из абсолютно важных областей, которые нужно проработать заранее, являются проблемы, связанные с арендованным имуществом.
Защитите себя и свой бизнес
Помочь с соглашением купли-продажи бизнеса помогут в компании InVenture.
Для более крупных продаж и/или продажи акций желательно привлечь юридическую компанию с учетом следующих соображений:
  • Запросите доказательства подлинного опыта проведения сделок купли продажи бизнеса.
  • Не вводите юристов слишком рано – на практике много хороших сделок было потеряно из-за неопытности или вмешательства адвокатов;
  • Запросите и утвердите сроки и план работы по процессу комплексного финансово-юридического аудита. Помните, что промедления могут сорвать сделку. Не привлекайте юристов, у которых нет немедленной возможности включиться в работу и помочь завершить сделку.
Сколько времени нужно, чтобы продать бизнес?
Второй любимый вопрос от владельца бизнеса: сколько времени занимает продажа бизнеса? Правильный ответ бизнес-брокера: «Когда как».
Длительность процесса продажи бизнеса полностью зависит от множества переменных и, в частности, готовность рынка, ожидания определенного сектора и продавца играют решающую роль в ответе на этот вопрос наряду с некоторыми пунктами, указанными ниже.
Долгосрочность сделки
Долгосрочность сделки также зависит от определенного количества удачи. Например, предложение о продаже бизнеса может поступить на рынок в тот момент, когда финансовый директор инвестора получил зеленый совет от совета директоров, чтобы принять участие в агрессивной стратегии поглощения и хочет ускорить процесс заключения сделки.
Временные рамки могут повлиять на продажу
И наоборот, другой бизнес может появиться на рынке в неподходящее время (когда совет директоров наоборот приостановил полномочия финансового директора по поглощению) или столкнуться с проблемой отсутствия интереса на рынке в определенном сегменте.
Так сколько же нужно времени, чтобы продать небольшой бизнес?
Исходя из личного опыта, я советую клиентам готовиться к 6 – 12 месяцам между началом процесса поиска инвестора и завершением сделки. Если бизнес нужно подготовить к выходу на рынок, продлите этот период еще на соответствующий период, для того чтобы привести все в порядок. На нашей практике, нам удавалось закрывать сделки от 2 недель (когда покупатель входил в сезон с желанием быстро расширить свою деятельность и был готов оперативно быстро выделить своих юристов и провести due dilligence) до 2 лет (когда целевого покупателя искали долго, и к тому же продавец столкнулся с проблемой непримиримой третьей стороны и, следовательно, с затянутой датой завершения сделки. В качестве оптимистического сценария для продажи небольшого бизнеса, можно ориентироваться на 3 – 6 месяцев.
Продажа средних и крупных компаний занимает больше времени
Для средних и крупных компаний готовьтесь к 12 – 18-месячному процессу сделки, особенно если вам необходимо подготовиться к выходу на рынок.
Еще одна ключевая психологическая проблема заключается в том, чтобы владелец бизнеса никогда не предполагал, что Соглашения о намерениях автоматически означают гарантию проведения сделки. За Соглашением о намерениях следует процесс комплексного процесса due dilligence, когда покупатель (и/или его советники) погружаются в детали деятельности целевого предприятия и проводит тщательный всесторонний анализ его деятельности и активов. Это может быть довольно длительный, нервный и сложный процесс.
Еще раз напомню, что ключом к минимизации риска торможения процесса комплексного финансово-юридического DD является предварительная подготовка бизнеса к продаже.
Также необходимо учитывать, что покупателю для оплаты по сделке может потребоваться внешнее финансирование, что может занять время для подготовки и одобрения кредитора / инвестора. Продавец должен как можно раньше проверять финансовую платежеспособность покупателей на переговорах и не принимать все то, что они говорят, за чистую монету.
Нет смысла вести долгие переговоры с кем-то, кто не может позволить себе заплатить.
Не заставляйте себя продавать как можно скорее и не торопитесь соглашаться на первое же предложение. Ключом к любому процессу продажи бизнеса является постоянное сохранение контроля и терпение.
Продать бизнес в Украине не легкое дело
Вышеупомянутые советы являются общеприменимыми, конечно, же к любой сделке необходимо подходить индивидуально. Даже самые простые сделки содержат подводные камни, неожиданные повороты и неоправданные ожидания.
Большинство критических этапов продажи бизнеса часто требуют помощи экспертов и советников, особенно если покупатель начинает привлекать своих профессиональных консультантов.

https://bit.ly/3aDXbNs

16 Content Marketing Mistakes You May Be Making (and How to Avoid Them)






Having just embarked on your entrepreneurial journey, you’ve thrown yourself into content marketing. Everyone is telling you that it’s essential for building your audience and growing your business. But there’s so much work involved, and you’re barely keeping up. What’s worse is that you haven’t been seeing the results you were promised, and you’re starting to worry that this is all a massive waste of time.
If this sounds familiar, you’re not alone.
Let me assure you right off the bat: Content marketing can lead to spectacular results — much better results, in fact, than traditional marketing methods. But your success isn’t guaranteed. And there are many content marketing mistakes that may be sabotaging your efforts.

These are the most common content marketing mistakes, and how you can avoid them

  1. You start without a plan
According to the 2019 B2B Content Marketing Research report, 97 percent of the most successful B2B marketers have a content marketing strategy (compared to only 47 percent of the least successful).
Your end goal for content marketing is to grow your business. But if you want to succeed, your content strategy should align with your business objectives.
Are you hoping to increase sales of a particular product or service? Is your goal to grow a specific audience? The right content marketing plan can help you do that.
  1. You make assumptions about your audience
You can’t produce content that resonates with your audience if you don’t understand who that audience is, what they’re trying to accomplish, and the challenges that they’re hitting along the way.
Case in point: I created great content in the early days of my own blog around striking font pairings that you can download for free. The post was extremely popular among amateur graphic designers. The only problem? Amateur graphic designers are not at all likely to buy my services.
Your content should do more than just attract visitors. It should attract the right visitors — visitors who have the potential to become customers.
I recommend developing at least one buyer persona to represent your dream customer, and then choosing content topics to help that person. Personas aren’t just great for choosing blog topics, either. They’ll also help you produce more engaging content. While you’re writing your post, picture your persona and write specifically to that person to make your writing more natural and engaging.
  1. You ignore your persona’s customer journey
If you don’t understand what a prospect needs to know before they make a purchase from you, then you’re likely missing out on some great content opportunities.
Try to uncover the questions buyers have on their path to purchasing a product or solution like yours. Then, create content to answer those questions and nudge them along their journey.
There are at least three stages to a buyer’s journey:
  • The awareness stage: Prospects become aware of a problem they need to solve. For example, if your company sells payroll software, your content topics for the awareness stage may include posts about “common payroll errors and how to fix them,” or “the cost of government penalties for filing payroll taxes late.”
  • The consideration stage: Buyers become aware of the different types of approaches they could use to solve their problems, and the pros and cons of each. For example, if you provide SEO services, your content for this stage may include “the pitfalls of doing your own SEO” or “why you should outsource your SEO.”
  • The decision stage: At this stage, buyers are validating that you’re the best option for them and are putting any doubts to rest. If your company makes interior design software, your content for this stage might include topics like “must-have features in your interior design software” or “how to choose the right interior design software” or “is interior design software worth the cost?”
Crafting content for each step of the buyer journey will help you go deeper with your content and connect with prospects earlier in the process.
  1. You talk about yourself too much
It’s certainly fair to produce some content around your specific offering. In fact, that type of content is essential to convert prospects and retain existing customers. (Think tutorials, how-to guides, demo videos, etc… all examples of perfectly useful content!)
But, if you want to be successful in content marketing, you also need a lot of content that focuses primarily on serving your audience, not your brand.
In fact, studies show that 90 percent of the most successful B2B content marketers give priority to the audience’s informational needs over their own promotional messaging.
By contrast, the same studies indicate that only 56 percent of the least successful B2B content markers do the same.
Here are just a couple of reasons why educational content is essential, even when it never mentions your offering:
  • It creates brand authority
  • It builds trust with your audience
  • It helps you connect with prospects earlier in their buyer journey so that they’re thinking of you when they’re ready to buy
  1. You try to achieve too much
So many content marketers make this mistake. I’ve met content marketers who, right out of the gate, set out to create original content every single day and maintain a presence on every social network. It’s a bit of a recipe for disaster, and too often leads to the next two mistakes: poor-quality or inconsistent content.
  1. You produce poor quality content
There is no point in creating content if it’s of low quality. Poor quality content won’t resonate with your audience, build trust or win you customers. Plus, Google weeds out low-quality content in its results.
To elevate the quality of your content, make sure it:
  • Offers real value to its readers
  • Fills a gap in the information already available on the topic
  • Isn’t poorly written or riddled with typos (Use tools like Grammarly and Hemingway for additional proofreading)
  • Use enticing headlines and introductions to capture your readers’ attention (You’ll find great tips over at Copyblogger)
  1. You’re inconsistent
Consistency is key when it comes to content marketing. It creates a habit and builds anticipation with your audience. You’re better off publishing less often but on a regular schedule, than starting with an aggressive and unrealistic publication calendar that you just can’t keep up with. Sticking to a schedule means your audience knows what they can expect from you and can look forward to your next installment.
  1. You skip the visuals
If you’re not absolutely convinced that your online content should include visuals, these 45 stats from HubSpot might change your mind.
Visuals will make your content easier to digest. And as an added fringe benefit, your in-post images can also help people find your content, thanks to Google’s image search.
In addition to adding images, you can make your content easier to digest by foregoing run-on sentences and dense paragraphs of text.
Instead, embrace:
  • Short sentences
  • Bullets and numbered lists
  • Headings and sub-headings
  1. You stick to the same format
If your audience has a preference for a particular content format, then that’s the format you should favor.
For example:
  • Are your visitors analytical types that get juiced on data? Feed them infographics.
  • Do they spend their days clicking through YouTube and IGTV? Make videos part of the plan.
Prioritizing certain formats doesn’t mean you shouldn’t dabble in others, though. Everyone likes variety! Test out different content formats and measure your audience’s reaction to them. You may learn some valuable lessons.
  1. You over-rely on original content
It can be difficult (read: unrealistic) to create high quality original content every single time. You can lighten the load for yourself by mixing in some additional types of content, such as:
  • Guests posts from other writers (but keep your quality standards high!)
  • Repurposed content. For example, you can:
    • Turn an old blog post into a SlideShare
    • Transcribe a podcast episode into blog post
    • Create a hefty “ultimate guide” from several smaller posts
  • Updated content. You can breathe new life into old content by giving it an update, and boost your search engine rankings in the process
  1. You skip out on promotions
It’s a mistake to think that if you create quality content, the rest will take care of itself. Many a great piece of content have lived and died in obscurity.
Once you’ve created your content, follow these essential steps to make sure it gets seen:
  • SEO each new piece of content
  • Promote it on social media
  • Use social share plugins to make it easier for readers to share your content
  • Share your content with the people you cited in the piece, as well as with influencers who’ve shared similar content
  • Write guest posts on popular websites and link back to relevant articles on yours
  1. You make it too easy for visitors to leave
Give readers of each of your posts a reason to stick around and see the other great content you have to offer by strategically linking between posts. Internal linking can be a very effective way to gently nudge your prospects through their buyer journey.
For example, let’s assume again that your company produces payroll software.
You’ve created these two posts:
  • “Why you should buy payroll software instead of developing your own” (for the consideration stage of the buyer journey)
  • “How to choose the best payroll software for your small business” (for the decision stage of the buyer journey)
You can help your prospects move from the consideration stage to the decision stage by adding a link from the first post to the second.
  1. You don’t nurture the relationship
When you’re creating top-of-funnel content, you can expect that many of your visitors won’t be prepared to purchase on their first visit. But once they leave, they may never come back.
Unless, of course, they sign up for your email list. If they do, you can continue to nurture your relationship with them, one-on-one, via email.
How do you get them to sign up? Produce free, high-quality resources (or lead magnet) that are so irresistible that your visitors can download in exchange for their email address.
  1. You miss the opportunity to plug your offering
I know, I know. I said that you shouldn’t talk about yourself too much. But, that doesn’t mean you should miss the chance to drop a passing mention of what you do, so that when visitors are ready to make a purchase, they think of you.
Within each post, try to include:
  • A link to one of your product or service pages
  • A call to action inviting them to contact you for more information
  1. You try to re-invent the wheel every time
There’s no denying it: Content marketing can be hard work.
What’s more, the results are great but not immediate. You have to be able to tough it out long term. Look for ways to make the work more efficient and manageable, without compromising quality.
Here are a few quick tips:
  • Batch create your content
  • Accumulate a bank of content ideas in advance so that you can get right down to writing when it’s time
  • Create quick-reference checklists around repeatable tasks
  • Automate tasks whenever possible (for example, for sharing and re-sharing evergreen content on social media)
  • Create reusable templates (e.g. for your social images)
  • Delegate what you can so you can focus on what you do best
  1. You make assumptions about what’s working and what’s not
You know what they say about best laid plans. Even if you think you’ve done everything right, you’ll face some surprises along the way. Some good (“who knew that post would be such a huge hit?”) and some not so good (“I never knew a bounce rate could be that high!”)
Those surprises are a gift. Learn from them, and use them to up your content marketing game.
Here are just a few examples of valuable insights you can glean from monitoring your web analytics:
  • Identify high-performing content so that you can produce more content like it
  • Identify low-traffic content that converts really well… and drive more traffic to it
  • Find long-form content that some visitors are spending a long time on but that has a high exit rate. Create a downloadable PDF version that people can read later… after leaving their email address
  • Identify landing pages with a high volume of organic traffic but a high bounce rate and look at the queries that are driving the traffic. Can you improve the post to better answer those questions?
Customize your web analytics dashboard to answer these questions and more on a monthly basis.
Final thoughts
Your content marketing strategy will not be perfect on day one. What’s important is to get started, learn from your mistakes and improve as you go.
Do you have any other common mistakes you’d like to add to the list? I’d love to hear from you in the comments.

5 Business Industries Thriving During the Coronavirus (and How to Start One)







In Saint Louis, Missouri, a boom in puzzle sales has enabled Puzzle Warehouse, the largest distributor of puzzles in North America, to hire 10 more employees. Rancho Gordo, an heirloom bean supplier in Napa Valley, California, is seeing a massive surge in beans sales, from canned to dry beans. The Party Source, a liquor store in Bellevue, Kentucky, is enjoying more than just increased alcohol purchases. They’re also selling bitters, cherries and every other ingredient necessary for at-home cocktails.
Games, canned suppliers, and alcohol are just three industries breaking sales records during the coronavirus. Other thriving businesses experiencing an uptick in sales include, but aren’t limited to, the following:
As citizens worldwide practice social distancing and hunker down at home, entrepreneurs are innovating their products and offerings. Adapting to these new needs allows individuals everywhere to maintain a bit of normalcy in an unprecedented time — and be productive and enjoy that time, too.
If you’re ready to start a business within one of these industries, or pivot your current business model and branch out into another field to help your customers during this trying time, take a look at the shortlist of questions you’ll need to answer before you begin.

Figure out your “why”

Why do you want to go into business? What are some of your short- and long-term goals for your potential startup? Or, why do you want to pivot your existing business?
Your “why” is connected to your mindset and may be found through these characteristics:
  • You have a strong desire to make a difference in your community
  • You are driven to do what you love and possess the skills required to execute
  • You have found your purpose and want to pursue it
  • You are ready for a new challenge that inspires you and allows you to keep learning

Ask yourself: is my idea a viable business?

This question is one you should be able to answer, regardless of the current economic climate.
You may have what you think is a pretty good business idea, but have you considered its variables?
Drafting a business plan can help you better answer these questions before you launch the company. A business plan evaluates the feasibility of the company from an objective standpoint.
It also addresses the answers to these questions:
  • What makes my business idea unique and original?
  • Is there a proven demand in the market for my business and its products/services?
  • How will my offerings and services benefit the lives of customers?
  • Where can I collect feedback from customers for my business idea?
When it comes to gathering feedback, consider conducting a survey or utilizing social media platforms reach your audience for unbiased feedback.

Determine your unique selling proposition

A unique selling proposition (USP) allows you create a clear brand identity. You must understand how to sell the products or services to yourself before you can sell them to customers.
In order to develop a USP, you need to be able to address the following:
  • Identify your strengths. What makes you stand out from the competition? What do you have that competitors don’t?
  • Figure out the ways that your business can solve problems that your target audience has. Do you fill a niche in the market that was previously missing before?

Pick your business model

Will this business be full-time or will it be your side hustle? Many successful businesses often begin as side hustles, and a passion project is a great way to stay afloat during uncertain times. Either way, you’ll need to select a business model for your company. Essentially, a business model is the plan to make money.
Business models are different among industries and are impacted by four key factors:
  • Differentiation and pricing
  • Marketing and sales
  • Production and delivery methods
  • Customer experience and satisfaction

Incorporate the business

You’re almost ready to make your business a reality! Make sure you take care of the following legal areas before you launch the business:
  • Incorporate the business or form a limited liability company (LLC) for liability protection
  • Register for trademarks to protect your company’s unique business names, slogans, logos, taglines and phrases
  • Obtain an employer identification number (EIN) in order to hire employees and open a business bank account
  • File any necessary business licenses required by your Secretary of State for doing business in your specific industry and state
Whether you’re planning to start a side hustle or pivoting your existing business, it’s important to be prepared. We’re living in uncertain times, but by taking the above steps into consideration, you’re on your way to making the entrepreneurial leap forward.