четверг, 23 мая 2019 г.

Искусство спора. Как правильно спорить?


В числе таких общих требований можно назвать, в частности, следующие:
1. Не следует спорить без особой необходимости. Если есть возможность достичь согласия без спора, надо этим воспользоваться.
Встречаются люди, готовые спорить по поводу и без повода, иногда они даже гордятся этим. Такие завзятые спорщики, ввязывающиеся в спор ради него самого, чаще всего только мешают прояснению дела. Полезно всегда помнить, что спор представляет ценность не сам по себе, а как средство достижения определенных целей. Если явной и важной цели нет или она может быть достигнута без всякого спора, затевать спор бессмысленно. Постоянная нацеленность на спор, на оппозицию любым мнениям, не совпадающим полностью с собственным мнением, развязывание мелких споров и т.п. характеризует человека не с лучшей стороны.
Вместе с тем не следует и бояться споров и стараться любыми способами уклоняться от них. По принципиальным проблемам, решить которые не удается без дискуссии и полемики, нужно спорить. Особенно опасно избегать споров в научном исследовании. Нет нужды создавать видимость единомыслия и единодушия, якобы царящих в науке. Неотъемлемая черта науки – критицизм. Без критического отношения ученых к чужим и к своим собственным идеям рост и развитие научного знания невозможны.
2. Всякий спор должен иметь свою тему, свой предмет. Это – очевидное требование к спору, но даже оно иногда нарушается.
Желательно, чтобы предмет спора был относительно ясным. Лучше всего в самом начале зафиксировать этот предмет особым утверждением, чтобы избежать потом довольно обычного вопроса: о чем же все-таки шел спор? Беспредметные споры, споры по проблемам, неясным для спорящих сторон, оставляют, как правило, тяжелый осадок из-за своей бессвязности и беспомощности. Не давая участникам возможности обнаружить свои знания и способности, такие споры представляют их в искаженном свете. «Дальше всех зайдет тот, – говорил Кромвель, – кто не знает, куда идти».
3. Тема спора не должна изменяться или подменяться другой на всем протяжении спора.
Это условие редко когда удается соблюсти, что, в общем-то, вполне объяснимо. В начале спора тема не является, как правило, достаточно определенной. Это обнаруживается, однако, только в процессе спора. Его участники вынуждены постоянно уточнять свои позиции, что ведет к изменению подходов к теме спора, к смещению акцентов самой этой темы. Уточнение и конкретизация позиций спорящих – важный момент спора. Но нужно все-таки постоянно иметь в виду основную линию спора и стараться не уходить далеко от нее. Если предмет спора изменился, целесообразно специально обратить на это внимание и подчеркнуть, что спор относительно нового предмета – это, в сущности, другой, а не прежний спор.
Многие споры кончаются тем, что их участники еще больше утверждаются в своей правоте. Было бы поспешным, однако, делать из этого вывод о неэффективности большинства споров. Пусть позиции споривших не изменились, но они, несомненно, стали яснее, чем до момента спора. Далеко не всякая полемика кончается тем, что все переходят в «одну веру». Но почти каждая полемика помогает сторонам уточнить свои позиции, найти для их защиты дополнительные аргументы. Именно этим объясняется возросшая убежденность участников закончившегося спора в собственной правоте.
4. Спор имеет место только при наличии несовместимых представлений об одном и том же объекте, явлении и т.д.
Если такой несовместимости нет, вскоре обычно выясняется, что спорящие говорят хотя и о разных, но взаимодополняющих аспектах одного и того же объекта. Спорить дальше не о чем.
5. Спор предполагает, далее, определенную общность исходных позиций сторон, некоторый единый для них базис.
Всякий спор опирается на определенные предпосылки, беспредпосылочных споров не существует. Общность базиса обеспечивает начальное взаимопонимание спорящих, дает ту площадку, на которой может развернуться противоборство. Те, кто совершенно не понимают друг друга, не способны спорить, точно так же как они не способны прийти к согласию.
В средние века говорили: «С еретиками не спорят, их сжигают». Оставим меру наказания еретиков на совести того времени, когда нравы были суровыми. Первая же часть этой поговорки, говорящая о невозможности или, скорее, о нереальности спора с еретиками, в своей основе верна. Еретиком является тот, кто отвергает некоторые основополагающие принципы, отказывается принять единый для данной среды базис, лежащий в основе форм ее жизни и коммуникации. С таким человеком спор действительно нереален. Для спора нужна известная общность позиций противостоящих сторон, уходящая своими корнями в их чувства, веру и интуиции. Если такой общности нет и ничто не кажется сторонам одинаково очевидным, то нет и спора. Трудно, к примеру, дискутировать о деталях второго пришествия Христа с теми, кто верит в Будду; того, кто не верит во внеземные цивилизации, вряд ли удастся увлечь спором о внешнем облике инопланетян.
Обычно предпосылки спора просты и не требуют специальной констатации. Но если базис не вполне ясен или толкуется по разному, лучше всего начать с его уточнения и прояснения. Спор без общности посылок, без одинакового отношения к исходным и неоспариваемым идеям имеет мало шансов на то, чтобы оказаться в какой-то мере эффективным.
6. Успешное ведение спора требует определенного знания логики.
Прежде всего предполагается умение выводить следствия на своих и чужих утверждений, замечать противоречия, выявлять отсутствие логических связей между утверждениями. Обычно для всех этих целей достаточно интуитивной логики, стихийно сложившихся навыков правильного рассуждения. Требование быть логичным и последовательным в споре не предполагает, разумеется, что спор должен разворачиваться как некое сугубо формальное доказательство определенной точки зрения. В ходе дискуссии или полемики уместны и шутки, и отступления, и многое другое, что не связано прямо с логикой развития мысли. Спорят между собою живые люди, а не какие-то «логические машины», озабоченные только неуклонным выведением следствий из принятых посылок.
Известный греческий оратор Демосфен, выступая в одном сложном деле, увидел, что судьи рассеянны и невнимательны. Демосфен прервал свою речь и начал рассказывать о человеке, нанявшем осла с погонщиком. День был жаркий, и седок, спешившись, присел отдохнуть в тени, которую отбрасывал осел. Погонщик возразил, что отдал внаем только осла, а не его тень. Спор превратился в судебную тяжбу. Тут Демосфен умолк, а когда судьи попросили его закончить рассказ, с горечью заметил: «Басню о тени осла вы готовы слушать, а важное дело выслушать не желаете». Шутка, отход от темы и т.п. могут иногда оказаться неплохими помощниками в споре.
7. Спор требует известного знания тех вещей, о которых идет речь.
Это знание не может быть полным, иначе не возникли бы разногласия и полемика. Но оно все-таки должно быть достаточно обширным. Плохо, когда люди начинают спорить о том, о чем они знают только понаслышке, а то и вовсе не имеют представления. И тем не менее привычка с апломбом рассуждать и спорить о малоизвестном и даже совсем неизвестном у некоторых укоренилась довольно глубоко.
Человек, являющийся специалистом в какой-то области, обычно критически оценивает свои познания, хотя изучению этой области он, возможно, посвятил всю свою жизнь. Грешит самоуверенностью и претензией на широкие знания, как правило тот, чьи представления как раз поверхностны и неглубоки. Как с иронией заметил кто-то, профессор медицины знает о болезнях кое-что, врач – многое, а фельдшер – все. Отсутствие основательных знаний часто идет рука об руку с привычкой подходить ко всему с готовыми мерками и определениями, на каждый вопрос иметь готовый ответ.
8. В споре нужно стремиться к выяснению истины и добра – это одно из наиболее важных, если не самое важное требование к спору.
Принципиальное значение этого требования впервые подчеркнул, пожалуй, Сократ, остро полемизировавший с софистами. Последние, как известно, ставили своей целью выдавать слабое за сильное, а сильное – за слабое, совершенно не заботясь о том, как все обстоит на самом деле.
«По их мнению, – говорил Сократ, – тому, кто собирается стать хорошим оратором, совершенно излишне иметь истинное представление о справедливых и хороших делах или людях, справедливых или хороших по природе либо по воспитанию».* Результат такой позиции прискорбен: «В судах решительно никому нет никакого дела до истины, важна только убедительность, – констатирует Сократ. – А она состоит в правдоподобии, на чем и должен сосредоточить свое внимание тот, кто хочет произнести искусную речь. Иной раз в защитительной и обвинительной речи даже следует умолчать о том, что было в действительности, если это неправдоподобно, и говорить только о правдоподобном: оратор изо всех сил должен гнаться за правдоподобием, зачастую распрощавшись с истиной».**
* Платон. Соч.: В 5 т. Т.2. М., 1973. С. 138. 
** Там же.
Итак, в споре нужно бороться не за утверждение собственного мнения, а за установление истины и добра.
Это особенно важно, когда речь идет о ростках нового, не встречавшегося ранее и еще не нашедшего достаточного числа сторонников. Новая идея возникает, когда кто-нибудь открывает новую комбинацию, новую модификацию или новое применение уже существующих идей. Объекты, люди или идеи соединяются так, как никогда раньше не соединялись. В момент выдвижения идеи человек обычно не может последовательно доказать ее жизнеспособность. Обоснование приходит потом. Именно поэтому новые идеи так хрупки. Их легко отвергнуть и отодвинуть в сторону до лучших времен. Новое пробьет себе в конце концов дорогу, но время, которое будет упущено, нельзя будет ничем возместить.
Споры, с особой остротой разворачивающиеся вокруг новых идей, должны вестись с предельным вниманием к самим этим идеям, отвлекаясь от всяких привходящих обстоятельств. Истинна выдвинутая идея или нет, продуктивно ли внесенное предложение и в какой мере – вот что должно в первую очередь заботить спорящих, а не то, кому первому пришла в голову идея, насколько она согласуется с нашими убеждениями и положением и т.д.
Нередко для дискредитации новой идеи в спорах используются специальные фразы: «Вы на ложном пути», «Что вы можете знать об этом», «Не понимаю, чего вы добиваетесь», «А какое вам до этого дело?», «А кто вас просил?», «Будьте благоразумны», «Вы что, смеетесь?», «Вы чудак или сумасшедший?» и т.д. – все подобного рода реакции на новое не вполне корректны: они переводят разговор с того, истинна идея или нет, на обсуждение достоинств и недостатков выдвинувшего ее человека.
«А кто будет этим заниматься?», «Это не окупится», «Мы уже пробовали это», «Замечательно – но…», «Окружающие не доросли до этого», «Это не вписывается в нашу деятельность», «Наверху это не понравится», «У нас и без этого забот хватает», «Кому это нужно?, «Это противоречит всему нашему опыту», «Подождем немного», «Мы не можем себе этого позволить», «Нам никогда не разрешат этого», «Десять лет назад мы уже пытались пробить это», «Над нами будут смеяться» и т.д. – с помощью таких оборотов полемика может переводиться с существа дела на привходящие обстоятельства. Они тоже могут быть и интересны и важны, но начинать надо не с них.
«А что в этом нового?», «Это не выдерживает критики», «Слишком рискованно», «Кто-нибудь, наверное, уже пробовал сделать это», «Я уже думал об этом в прошлом году, но ничего не вышло», «Это не ново» и т.д. – такие реакции только кажутся относящимися к делу. По существу это попытки сразу же отмахнуться от новой идеи, не обсуждая ее всерьез. В теории аргументации это – типичная ошибка «подмены тезиса».
9. В споре нужно проявлять гибкость.
Ситуация в споре постоянно меняется. Вводятся новые аргументы, всплывают неизвестные ранее факты, меняются позиции участников – на все это приходится реагировать. Но гибкость тактики спора вовсе не предполагает резкой смены позиции с каждым новым моментом.
Вступив в спор и уяснив свое отношение к обсуждаемому предмету, надо твердо стоять на занятой позиции, стараясь сделать ее как можно более определенной и ясной. Иносказания, гипотезы, отсутствие прямых ответов – все это размывает границы позиции, делая спор уклончивым, а то и просто малосодержательным. Временами и уклончивость хороша, но только временами. Правилом должна стать четкая, недвусмысленно выраженная позиция.
Наиболее распространены два крайних способа ведения спора: уступчивость и жесткость. Более эффективен однако способ не жесткий и не уступчивый, а скорее соединяющий в себе особенности и того и другого. Там, где это возможно, нужно искать точки соприкосновения и совпадения взглядов, а там, где последние вступают в противоречие, настаивать на решении, основанном на беспристрастных критериях, не зависящих от спорящих сторон. Жесткость необходима, когда речь идет о существе вопроса; если же дело касается деталей, частностей, личностных моментов, субъективных симпатий и антипатий, обычно лучше проявить уступчивость и терпимость. Это позволит решать сложные спорные вопросы по существу, минуя препирательства и вместе с тем не поступаясь своими взглядами и своим достоинством.
10. Не следует допускать крупных промахов в стратегии и тактике спора.
Само собой понятно, что спор призван, если не разрешить, то по меньшей мере прояснить обсуждаемую проблему. И тем не менее случается, что дискуссия и полемика приводят как раз к противоположному результату. Первоначальные сравнительно четкие представления в ходе спора постепенно расплываются, и к концу его от исходной ясности и казавшихся убедительными аргументов мало что остается. Чаще всего причиной этого является сложность обсуждаемого предмета. Столкновение разных представлений о нем обнажает их частичность и неполноту. Проясняющая функция спора парадоксальным образом выливается в свою противоположность: то, что было относительно ясным до спора, становится туманным и темным после него.
Хуже, когда спор кончается туманом из-за неумения спорить, в силу очевидных промахов в стратегии и тактике спора. Стратегия – это наиболее общие принципы аргументации, приведения одних высказываний для обоснования и подкрепления других. Тактика – поиск и отбор аргументов или доводов, наиболее убедительных с точки зрения обсуждаемой темы и данной аудитории, а также реакции на контраргументы другой стороны в процессе спора. Решение стратегической задачи спора предполагает соблюдение указанных выше требований. Они просты в своей общей формулировке, но нередко сложны в конкретном применении.
11. Не следует бояться признавать в ходе спора свои ошибки.
Главное в споре – это внести свою долю в положительную разработку обсуждаемого вопроса. Человек, убедившийся в неверности каких-то своих представлений, должен сказать об этом с полной откровенностью и определенностью, чтобы сделать спор более плодотворным. Нужно быть терпимым к критике и не бояться того, что кто-то укажет нам на ошибки. В споре, когда критические замечания высказываются в лицо, это особенно важно.
«Не бойся исправлять свои ошибки», – говорил Конфуций. Этот совет имеет прямое отношение к спору.
В 20-е годы в Математическом клубе в Геттингене с докладом должен был выступить молодой американский математик Н.Винер. Значение, которое он придавал своему докладу, отражается тем фактом, что много лет спустя он посвятил этому более двенадцати страниц автобиографии. За ужином после доклада известный математик Д.Гильберт сказал:
– Доклады, с которыми выступают в наши дни, намного хуже, чем это было раньше. 
Винер приготовился выслушать комплимент. 
– Сегодняшний доклад, – заключил Гильберт, – был самым плохим из всех, когда-либо слышанных здесь. 
Несмотря на этот отзыв (он не будет упомянут в автобиографии), Гильберт всегда оставался для Винера идеалом математика. 
Впрочем, и сам Гильберт был терпим к критике и не стеснялся самокритики. Готовясь к своим лекциям только в самых общих чертах, он, случалось, терпел фиаско. Иногда он не мог провести или неправильно проводил детали доказательств. Студенты начинали волноваться, лекция прерывалась. Если попытка спасти положение не удавалась, Гильберт пожимал плечами и самокритично замечал: «Да, мне надо было лучше подготовиться», – и распускал слушателей. 
Человек, упорствующий в своем заблуждении, выглядит иногда смешно.
источник: http://psylib.org.ua/books/ivina01/txt14.htm

Какие психологические защиты могут всплыть в споре?

Сублимация

Согласно Фрейду, сублимация является защитным механизмом, дающим возможность человеку в целях адаптации изменить свои импульсы таким образом, чтобы их можно 6ь:ло выражать посредством социально приемлемых мыслей или действий.  Энергия инстинктов отводится по другим каналам выражения — тем, которые общество полагает приемлемыми

Изоляция

Изоляция, или отчуждение — обособление внутри сознания травмирующих факторов для человека. При этом неприятные эмоции блокируются сознанием, т.е. нет связи межу эмоциональной окраской и событием. Этот вид защиты напоминает синдром отчуждения, для которого характерно чувство утраты эмоциональной связи с другими людьми, ранее значимыми событиями или собственными переживаниями, хотя их реальность и осознается.

Отрицание

Отрицание сводится к тому, что информация, которая тревожит, не воспринимается. Этот способ защиты характеризуется заметным искажением восприятия действительности. Отрицание формируется еще в детском возрасте и часто не позволяет людям адекватно оценивать происходящее вокруг, что ведет к затруднениям в поведении.

Идеализация обесценивание

психический процесс, относимый к механизмам психологической защиты. Выражается в бессознательном представлении о ком-либо как об идеальном и всемогущем защитнике. Впервые описан психоаналитиком Шандором Ференци. Одним из «побочных эффектов» механизма является примити́вное обесце́нивание человека, если его дальнейшая идеализация невозможна[1].

Интроэкция

бессознательный психологический процесс, относимый к механизмам психологической защиты. Включение индивидом в свой внутренний мир воспринимаемых им от других людей взглядов, мотивов, установок и пр.

Проекция

Проекция — бессознательный перенос на другое лицо собственных чувств, желаний и влечений, в которых человек не хочет себе сознаться, понимая их социальную неприемлемость. Например, когда человек проявил агрессию в отношении другого, у него нередко возникает тенденция снизить привлекательные качества пострадавшего.

Диссоциация

В результате работы этого механизма человек начинает воспринимать происходящее с ним так, будто оно происходит не с ним, а с кем-то посторонним. Такая «диссоциированная» позиция защищает от избыточных, непереносимых эмоций.

Расщепление

психологический процесс, относимый к механизмам психологической защиты, который можно коротко описать как мышление «в чёрно-белом цвете», иначе говоря в терминах крайностей: «хороший» или «плохой», «всемогущий» или «беспомощный» и др

Вытеснение

Вытеснение — наиболее универсальный способ избавления от внутреннего конфликта путем активного выключения из сознания неприемлемого мотива или неприятной информации. Интересно, что быстрее всего вытесняется и забывается человеком не то плохое, что ему сделали окружающие, а то плохое, что он причинил себе или другим. С этим механизмом связана неблагодарность, все разновидности зависти и великое множество комплексов собственной неполноценности, которые вытесняются со страшной силой. Имеет значение, что человек не делает вид, а действительно забывает нежелательную, травмирующую его информацию, она полностью вытесняется из его памяти.

Идентификация

Идентификация — бессознательный перенос на себя чувств и качеств, которые присущи другому человеку и недоступны, но желательны для себя. У детей — это простейший способ усвоения норм социального поведения и этических норм. Например, мальчик бессознательно старается походить на отца и тем самым заслужить его любовь и уважение. В широком смысле идентификация — это неосознаваемое следование образам, идеалам, которое позволяет преодолеть свою слабость и чувство неполноценности.

Рационализация

Рационализация — обманное объяснение человеком своих желаний, поступков, которые в действительности вызваны причинами, признание которых грозило бы потерей самоуважения. Например, переживая какую-либо психическую травму, человек защищает себя от ее разрушительного воздействия тем, что оценивает травмирующий фактор в сторону понижения значимости, т.е. не получив страстно желаемого, убеждает себя, что “не очень-то и хотелось”.

Замещение

Замещение — перенос действия, направленного на недоступный объект, на действие с доступным объектом. Данный механизм разряжает напряжение, созданное недоступной потребностью, но не приводит к желаемой цели. Замещающая деятельность отличатся переводом активности в иной план. Например, из реального осуществления в мир фантазии.

Регрессия

Регрессия — психологический защитный механизм, состоящий в том, что человек в своем поведении при реагировании на весьма ответственные ситуации возвращается к ранним, детским типам поведения, которые на той стадии были успешными. Регрессия — это возврат личности от высших форм поведения к низшим

Реактивные образования

 Суть его состоит в трансформации травмирующего мотива в свою противоположность. Иногда неразумная, необъяснимая неприязнь к кому-либо трансформируется в отношениях с этим человеком в особую предупредительность, подчеркнутую вежливость. И наоборот симпатия, может быть, даже любовное увлечение демонстрируются как неприязнь, нарочитое игнорирование и даже бестактность.


44 Marketing Tools to Consider for 2019


What are the hottest digital marketing tools you should be using in 2019?
As we test out a lot of online marketing tools, we are going to share the ones we use on a regular basis. This may not be the definitive list of all the best digital marketing tools out there, but it is the contents of our well-equipped toolbox, and it’s definitely worth your consideration.

Marketing Automation

Marketing automation is a big growth area and if you haven’t invested in a tool now is the time to do so. Let’s look at some numbers.
By 2025 the market for marketing automation software is predicted to reach 7.63 billion. It can streamline a lot of key marketing functions, and it’s proving itself as a great revenue driver for companies large and small
Many marketers choose to invest in MA because it gives them the ability to generate more and better quality leads. Research shows that companies that use these tools generate leads have a 53% higher conversion rate on average. And this is just one of the many areas where marketing automation can super-charge your results.
We use Ontraport for most of our marketing automation needs. We also like to use Zapier which links hundreds of apps and helps us automate repetitive tasks.

Ontraport

Ontraport is a powerful email marketing automation platform.  It’s not cheap so it’s only really useful if you have the potential of generating revenue online.  You can build quite advanced marketing automation email sequences that can be very beneficial to generate more sales for your business.
When you want to build up campaigns for sending emails, triggering events etc you can use their campaign builder tool which is easy to use.

As well as building all the emails and automating the sequences you can also set up the sales pages and collect the money!  It integrates with platforms such as Stripe for payments.
The user interface is not perfect and the product is slow to use but it does have some great functionality and it’s been really reliable for us.

Getresponse

Getresponse is an email marketing tool but also includes support for landing pages and webinars.  It’s great to get the webinar functionality included as part of the standard pricing.
Ontraport provides a more expensive solution and can cater for really advanced marketing automation but if you want something that is still powerful, simple to use and less expensive Getresponse is a great alternative.
Their Autofunnel feature is awesome.
You can set up everything you need for all stages of a sales funnel with this feature.  This includes setting up:
  • Optin page (using templates) to build email subscribers
  • Creating email sequences
  • Sales page (using templates)
  • Checkout page – It automatically integrates with payment providers such as Stripe and Paypal.
  • Split testing all of the above!
  • Running webinars if required
This is really powerful functionality, so worth checking out Getresponse.

Zapier

Zapier is a useful tool for automating your marketing tasks. It connects different online services and lets you automate the tasks between them by using Triggers and Actions.
An example of zap can be – When I receive a new email (the trigger) in Gmail, send me an SMS message (the action).
You can connect up to 9 social networks and other online services (called ‘apps’) to your account. Currently, there are 500+ apps and services you can choose from.

You can use pre-made zaps and personalize how they work for you, or you can set up a new zap from scratch.
They recently added multi-step zaps where you can set up a chain of automation. For example, automatically send a tweet based on a trigger, and then automatically store that tweet in a Word document.
If you’re interested in account-based marketing there are some useful integrations also (e.g. Adroll).

Analytics and Testing

The best thing about online marketing is that you can have a complete understanding of which marketing tactics are bringing results and which are a waste of your time and resources.
Testing, analytics, and optimization of your marketing activities are critical to success. Thankfully, there are some great marketing tools out there to help you with that.

Google Analytics

If we had to suggest only one tool to help you track the effectiveness of your campaigns, as well as the performance of your website, it would be Google Analytics.
This tool is completely free to use and it gives you insights into everything that happens on your website – from visitor behavior and characteristics, traffic sources, page views and bounce rates, to conversions and referrals.
Google Analytics also integrates with AdWords allowing you to measure and optimize your campaigns. Other useful features include sentiment monitoring and trending topics analytics, mobile app analytics, event tracking, and much more.
Don’t leave home without Google Analytics! It’s an essential tool to measure and optimize the performance of your digital marketing.

Visual Website Optimizer

Visual Website Optimizer is a tool for performing A/B and multivariate testing. Unlike some other tools that entail a steep learning curve, it is quite easy to use – you can set up and run tests in minutes with little or no help from IT. This means you can run tests without having to make changes to the underlying code of the page.
To use the tool for A/B testing, you just copy-paste a code snippet in your website once and you can create unlimited tests anywhere on your website. VWO has a drag and drop interface allowing you to easily change and update any element of the page.
VWO lets you track revenue, signups, clicks, engagement, or any other conversion goal.

Hotjar

Hotjar is a tool that offers some interesting metrics that you cannot get from Google Analytics. It shows the behavior of your website visitors via heatmaps, click maps, scroll maps, and visitor recordings.
Visitor recordings is a very useful feature. It lets you see how visitors behave on your website, capturing their clicks, taps and mouse movements.
Hotjar also lets you analyze your funnel to find opportunities for improvement. Other useful features include Form Analysis for improving form completion rates, Feedback Polls to help you better understand the needs and wants of your website visitors, and Surveys to help you collect feedback from your visitors via web links or emails.

Brand24

Brand24 is a social media monitoring tool that allows you to track mentions about your brand, or your competition, across social media platforms, blogs, forums, photo sites, etc.
To start using the tool you need to set up the keywords you want to monitor. You can also add negative keywords and limit the sites you want to monitor. Then you can track mentions through Brand24 apps for iPhone and Android, or through email alerts.

The tool also allows you to create a colorful status report, export your report to Excel, or automatically produce an infographic-style report. Sentiment analysis is also available, so you can filter by positive, negative or neutral mentions.

Content Marketing

Here’s a list of content marketing tools that we use and that can help you get started creating a great content marketing program.

Buzzsumo

Buzzsumo is a tool for analyzing what content performs best for any topic related to your business or niche. You can enter a keyword and find the most shared content related to that keyword. It shows not only the number of shares but also a list of the most influential people that shared the content.
BuzzSumo is great for discovering the most popular/shareable content for your website or your competitors’ websites. It has a nice set of filters so you can choose to see results based on date, type of content, or by language or country.

Another useful capability of BuzzSumo is that it lets you see backlinks on any piece of content with additional information about the sites that linked to it, such as Domain Authority, the number of followers, etc.
Identifying popular content on your site and your competitors’ sites is really useful because it shows you what type of content you should be producing and sharing more of.

Hawkeye

Hawkeye is a content intelligence tool that can help you research content ideas and topics so you can identify opportunities for creating content that truly resonates with your audience.
Here’s how it works. You just enter your keyword into Hawkeye and it will show you a breakdown of word count versus shares. This gives you an idea of the length of articles that get the most shares for your particular keyword.

Another incredibly useful option is looking at the breakdown of the topics related to your keyword which drive the most engagement. This tool also provides a list of authors so you can see who is getting the most shares in relation to the topics you are interested in.

Feedly

Feedly is an excellent tool that allows you to collect and read content from all your favorite industry blogs or news sites in one place. You can subscribe to as many RSS feeds as you like, and you can organize the content into relevant categories.
Feedly is the easiest way to curate content from your favorite publications for social sharing. You can choose to save posts or share them on your social accounts directly from the Feedly interface.
It is available both as Web and mobile application (Android and iOS).

SEMRush

SEMrush is a super tool for driving more traffic to your website. It analyzes Google organic and paid search results and produces a detailed analysis to help you evaluate your site and the sites of your competition.
For example, you can analyze the keywords your competitor is ranking for, pull their backlinks, view estimated organic traffic they are getting, and conduct a complete competitive analysis.
Overall, this is great for competitor research and we use it on a regular basis. You can start with a free version which offers some limited but useful analytics features, and later decide if you want to upgrade to a paid version.

Answer the Public

If you struggle coming up with content ideas, then you will love this simple tool. Answer the Public is basically a visual keyword research tool that shows you what people are searching for on Google related to your keyword(s).  It is also a free tool.
It works on the same principle as Google’s autocomplete, showing the most frequently asked search phrases and questions related to your query. It also separates the questions into “what”, “when,” “how,” etc. buckets.

The tool also shows the comparisons people often type into search, for example, content marketing vs. PR. This is very useful for generating new content ideas since you get a visual report of all the things that your target audience is already searching for.

Social Warfare

Social Warfare is a very popular social sharing WordPress plugin. You can customize the look of your social share buttons with over 5,000 potential style combinations to fit your website.
There is a Custom Tweets feature that lets you specify a unique message to share on Twitter. You can also upload a Pinterest-specific image and description, ­add Click­To­Tweet messages, and choose if, and when, you display share counts on the button.

Google Keyword Planner

Google Keyword Planner is a free keyword research tool accessible through a Google AdWords account only. It can help you find a wide range of keywords and related data that you can use for content marketing and SEO, or for your AdWords campaigns.
The tool has some limitations – It enables you to only view exact matches on keywords you are researching (‘broad match’ is not available), plus you can view average searches for keywords but you can’t distinguish between devices.
Main capabilities are:
  • Search for keyword ideas
  • Enter or upload keywords to see how they perform
  • Create multiple keyword lists
The Google keyword planner provides some good keyword research options. You do need a Google AdWords account but that doesn’t force you to advertise.

UberSuggest

Ubersuggest is a free keyword research tool that will give you some useful keyword ideas based on the seed keyword you enter. What I like about this tool is that it also gives you a snapshot overview of the most important SEO metrics related to the keyword you entered, including search volume, SEO difficulty, CPC and Paid Difficulty (estimated competition in paid search).

Now, when I click on any of the suggested keywords, the tool will show me the top ranking articles for that particular keyword along with my chances for ranking in the top 20! This is incredibly important for informing your content marketing decisions.
For the main keyword you enter in Ubersuggest you’ll also get SERP results with some valuable metrics for each of the URL’s, including it’s ranking position, estimated traffic they get for that specific keyword, the number of social shares on the article, as well as the Domain Score.
Here’s the list of keyword ideas Ubersuggest returned for my seed keyword ‘content marketing tools:’

Pocket

Pocket is the best way to save articles, videos, and links from the web or mobile apps to view at any time. You can open the Pocket app (iOS, Android, Mac and Windows apps available) and view something you’ve already saved even if you’re offline.
The nice thing about Pocket is that you can read articles right within the app, without having to go back to the original website. You can also sync the content with your Kobo eReader.
The app keeps your favorite resources neatly organized by using tags. It also allows you to share links via Buffer, Facebook, Twitter, and Email.

Scoopit

Scoop.it is an incredible content curation platform that allows you to easily find and share unique, relevant content to your social networks, website or blog.

Scoop.it allows you to find content based on the keywords you specify. You can then curate the content, include your commentary and publish to your own topic page.
The platform is quite useful if you don’t have time to write content for your website or blog, as it allows you to embed content in your website.

Ahrefs

Ahrefs is a tool that lets you perform competitive backlinks analysis and keyword research. It is really useful for finding out the quality links your competition is getting, but also for analyzing your own links. You can identify which pages on your website or blog are the most popular e.g. have the best links.

The keyword research section of the tools is really useful and provides a large database of keywords including a keyword difficulty score.
This tool also makes it very easy to find most popular content on the web for any topic related to your business. The popularity of content is measured by backlinks, organic traffic, and social shares.
Ahrefs provides great functionality to help you focus your link building efforts.

Yoast SEO

YoastSEO is a WordPress SEO plugin that helps you easily optimize your website to perform better in search results. It helps you keep your content in line with SEO best practices by providing built-in content analysis, management of Meta tags and keywords, rich snippets, social features, and more.
YoastSEO lets you choose a focus keyword and then analyzes the content of your post against that keyword, and gives it an SEO score along with recommendations for improvement.
If you’re on WordPress, this is probably the best plugin for optimizing your content for Google.

Influencer Marketing

There are many tools that can help you identify, connect and build relationships with relevant influencers. Following are the tools we use to get the most out of our influencer marketing campaigns.

GroupHigh

GroupHigh is a blogger outreach tool with a database of over 13 million categorized blogs you can search through. The information returned for each blog is very comprehensive – it includes 40 metrics which gives you a ton of valuable information to help you create your shortlist of blogs.
It allows you to track your outreach campaigns and report on the results. The tool also records outreach activity history for any particular blog.
GroupHigh is a really useful blogger research tool and recently they announced a very attractive low entry price.

Traackr

Traackr is a complete influencer management platform that lets you find influencers and manage all communication with them.

It shows the social media profiles of the influencer, blog posts, conversations, connections, footprint or the size of the profile across multiple sites, and more.
Traackr is great for monitoring the relationship status so you know what stage you are at with each influencer.

Klear

Klear is a social intelligence platform that analyzes and reports on the social followings of users broken down into over 60,000 categories with over 500 million profiles and 5 years of historical data. This is also a good tool for identifying influencers.

Social Media

Managing social media can be very time-consuming, so we’re going to give you a list of tools to take your social media marketing, monitoring, publishing, and analytics to another level.

AdEspresso

AdEspresso is a tool for creating Facebook, Instagram and Google ads.
The tool lets you create campaigns quickly by specifying the campaign name and targeting details. When creating your ads with AdEspresso, you can easily set up and test different variations of your ad. The tool can automatically test different images, headlines, ad copy, etc.

AgoraPulse

AgoraPulse is a social media management tool which supports all the major social media platforms, including Facebook, Twitter, Instagram, Google+, and LinkedIn. It allows you to manage social media messages, schedule and share posts, and measure all your activities.

AgoraPulse also includes a suite of apps for building engagement with your followers and fans. You can use them to run competitions, quizzes, sweepstakes, etc.
Detailed performance analytics report is also available for you to download and customize.

Rival IQ

Rival IQ is a competitive landscape tool. You set up all the competitors you want to track, and then monitor analytics to see how your marketing compares to the competition.
You can compare your performance against your peers across social media, SEO keywords, and website content. Rival IQ lets you monitor things like your competitors’ follower growth, their best content, the volume of mentions, the organic traffic they get, etc.

Rival IQ is useful if you want to track multiple competitors to find out their strengths and weaknesses, their position online, and more.

TweetChat

TweetChat provides some useful functionality to help you manage your Twitter chats. It allows you to monitor and interact with a conversation filtered by a hashtag.
TweetChat allows you to pause a conversation to give you a chance to respond, block or highlight people in a stream, and remove retweets within a stream.
There is also a neat functionality called FavePages that displays all your favorite tweets and categorizes them by date and hashtag.
We use this tool for Twitter chats because it contains the necessary functionality and is easy to use.

TweetBinder

TweetBinder is a really useful application for researching hashtags on Twitter and Instagram.
When you search for a hashtag, the tool will return some general stats of the hashtag such as its reach, interaction in terms of likes and comments, users rankings or the people who shared content (most active, popular), and more.

If you want to see how often people are using a hashtag, the influencers sharing it, when it’s used etc. this is a useful app.

Audiense

Audiense is a tool for getting more value from Twitter – it provides deep insight into your audiences to help you increase your following and engagement on your Twitter account.
It lets you target new followers based on a number of filters you define. It also analyzes your existing followers to suggest best times to tweet for increased reach and engagement.

Audiense includes a tool for creating highly targeted Twitter ad campaigns. It gives you a detailed overview of your audience’s interests through a feature called Community Insights. There is also a benchmarking feature that lets you compare the performance of your account with similar accounts in your industry.

Landing Page Tools

LeadPages

LeadPages is a very popular landing page builder that is also simple to use, so you can create high converting landing pages in minutes.
You can choose from a suite of 65 mobile-optimized templates that are proven to convert well. These templates cover a variety of scenarios, including pages for downloading an eBook, signing up for a webinar, etc.

You can easily set up split testing and measure conversion on each page.
It provides integration with a variety of email marketing and marketing automation providers, including Aweber, Mailchimp, ConstantContact, Ontraport, Infusionsoft, GetResponse, and many others.

Payment Collection

Thrivecart

Thrivecart is a popular shopping cart platform that you can use to quickly create cart pages with professionally designed templates.
It allows you to create 1-click upsells, build funnels, perform A/B tests, and much more.

Stripe

Stripe is one of the simplest payment processors to set up.  We use Thrivecart for creating our checkout pages and Stripe for collecting the fees.

Email Marketing

Our marketing automation tool handles all our email communications, but we love to use OptinMonster to generate our subscribers.

OptinMonster

OptinMonster is a lead generation tool for capturing email addressed and growing your subscriber list. There is a wide range of templates available and the setup is very simple. Split testing is available on all op-tins and it’s easy to test out.
If you’re looking to grow your email subscribers, we highly recommend trying out this tool.

Visual Marketing

Having the right visual marketing tools at your disposal will help you create compelling visuals on a consistent basis – even if you are a non-designer. Strong visual content is necessary if you want to better tell stories and keep your audiences engaged in a more impressionable way. It is also one of the best ways to stand out from your competition.

Canva

Canva is a web-based tool that lets you create stunning visuals for your blogs and social media. Canva offers pre-sized social media images for various platforms, and it is also a good tool for creating images for marketing materials, presentations, ads, infographics, etc.
There’s no need to worry if design is not your strong suit – drag and drop editing makes image creation very easy. You can create your image from scratch or choose from a wide variety of background images, stock photos, and designs that Canva provides.

If you choose to use your own photos, you can upload them from your computer, Facebook, or Google Drive.
Canva simplifies the design process and is perfect for marketers who have the need to consistently create visuals to accompany their social media updates and blog post.

Adobe Spark

Spark is a free graphic design app that lets you create social graphics, web stories, and animated videos.
It consists of three main tools — Post, Page, and Video.
Spark Post lets you create images with text overlays. It’s easy to use and you can change font style, colors, layouts and image size.
Spark Page generates Web page stories from your images, text, and video and allows you to choose from a variety of curated designs. You can use a feature called GlideShow to add motion effect to text and images on your page.
Spark Video lets you pick a template for your story and then combine text, icons, images, animations, effects, and audio to create your video.

Easil

Easil is another great image design tool that comes with a broad selection of fully customizable templates, free-to-use stock images, and drag-and-drop editor. It also features a very cool color palette generator that provides color scheme suggestions. You can use this tool to easily create print marketing materials, social media visuals, infographics, and more.
There is a somewhat limited free plan available (no design resizing tool, you can’t upload your own fonts, etc.) and two paid plans that unlock all the features starting at $7.50/month.

WordSwag

WordSwag lets you create beautiful graphics for Instagram, Twitter, Facebook, Tumblr, and your blog.

It has an amazing set of image and typography templates and it lets you create great looking images with text overlay. You can upload photos from your camera roll, take photos from within the app, or choose from a gallery of available images and backgrounds.

Video Marketing and Live Streaming

There’s no better way to bring your digital stories to life than video – both recorded and live! There are many tools out there that you can use to manage your YouTube channel, create animated videos or videos for social media, or to host a live show. The ones we recommend here are either low cost or free and also quite easy to use.

TubeBuddy

TubeBuddy is a browser extension aimed at helping YouTube creators optimize and grow their channels. It’s packed with some amazing functionality that will help you save time, optimize your videos, and keep your audience engaged.
TubeBuddy offers a set of tools that you can use straight from the YouTube’s website. You can use the Bulk Processing tools to automate processes such as adding annotations, cards, or descriptions to multiple videos. This can save you A LOT of time!

It also offers a number of productivity tools, such as direct Facebook uploads and custom thumbnail generator. TubeBuddy also comes with a set of very useful SEO tools that can help you improve your video rankings in YouTube search.
In addition, if you want to benchmark your channel’s performance against the competition, perform subscriber outreach, or discover the best time to publish videos for your audience – they’ve got you covered!
You can start using TubeBuddy for free or go with one of their premium plans for a more feature-rich experience.

GoAnimiate

GoAnimate is an online, DIY video animation tool. It lets you create your own animated videos using templates, characters, voice recordings etc.
GoAnimate allows you to pick from a library of characters, props, and scenes and then build your video up scene by scene with a drag and drop editor. You can also choose a voice you want to add to your animation or record your own voice.
There’s an option to add background music to your scenes. This can be your own music or you can choose it from a library.
When you’re finished, you can export high-definition videos that you can then embed on your blog or upload to YouTube.

GoAnimate is a cost-effective, easy-to-use tool and it’s also a lot of fun to play with.

Wave.Video

Wave.video is an easy to use online tool for creating social media videos. It encompasses all the features you may need to create professional quality videos that people will love to watch and share on social.
In Wave.video you can browse through a huge library of stock video clips which are neatly organized in categories, such as Business, Technology, Travel, etc., to find just the right clips for your video. This makes video creation for social media so much faster and easier. You can then preview each of the clips before choosing to add them to your video.

Wave.video also lets you upload your own content (photos, video, audio files) and then combine it with Wave.video clips to create unique branded videos.
The drag-and-drop style editor lets you trim the video, zoom in and out, and add text to your video. When adding text you can choose from a variety of available fonts, colors, and effects. Wave.video also features some advanced audio editing options – you can cut your audio, add multiple tracks or your own audio content, or even record your voice and add it to the video.
What’s also important for every marketer is that this tool allows you to include a Call to Action at the end of the video together with your company logo.
The pricing starts at $39/month. Use a promo code WXA_IanCleary by March 31, 2019 to get 30% off any Wave.video annual plan (as an Ambassador for Wave.video they have offered me this exclusive discount for the RazorSocial audience)

OBS

OBS is a tool for live streaming that allows you to live stream to Facebook Live (other platforms are supported also).  What’s great about it is that it’s free (!), but also the extra functionality you can have with it.
For example, you can display your logo while you’re live streaming or a nice banner image.  You can easily swap between live and recorded videos, and much more.

Wirecast

Wirecast is a tool for live streaming to Facebook and other platforms. It has more functionality that OBS but it’s a paid for tool.

Live Streaming Equipment

Read this post on live streaming to find out about the tools to use (e.g. microphones, mixers, etc.) – Live streaming tools.

ScreenFlow

ScreenFlow is a great tool for creating, editing and producing videos on your MAC. If you’re on a PC – use Camtasia.
You can do basic editing very easily and pick up the advanced stuff over time

RIPL

Ripl allows you to create animated social media posts from a series of images using one of their templates. You can also add sound to the video – upload your own music or choose from the Ripl music library.

Website tools

Drift

Drift is a ‘conversational marketing’ platform that helps you capture and convert leads on your website and mobile app. It offers a Messaging application that enables you to talk to and interact with visitors and customers in real-time.
You can use it for live chat on your website, in-app messages, or email support. The way it works is that it lets you send targeted messages to visitors based on the criteria you specify, for example, if a user visited your Demo page more than once.
What’s really great about Drift is that they also provide LeadBot – a chatbot that will automatically engage visitors to qualify leads or book meetings with your sales reps.
Drift does provide a free plan (suitable for individual website owners) but it provides very limited functionality giving you only a glimpse into the possibilities of this tool. For more advanced features, like chatbots and CRM integration, you’d have to go for the Pro plan or up, with prices starting at $500/month.

GTmetrix Speed Test

GTmetrix is a free tool that analyzes your website’s speed by checking both PageSpeed and YSlow metrics. It also suggests dozens of different ways to improve your website speed performance.
The basic functionality of GTMetrix is free and you can analyze the speed of your website right from the service’s homepage.
The results overview shows you the browser and location used for testing, PageSpeed and YSlow scores, page load time, the number of requests and total page size.

Summary

There you have it — a pretty exhaustive list of all the digital marketing tools we’re using. We’re seeing great results with these tools but I have to say that they wouldn’t mean much if we didn’t have a rock solid marketing strategy. So make sure to have your strategy all sorted first and then support it with the best marketing tools you can find.