суббота, 18 ноября 2023 г.
пятница, 17 ноября 2023 г.
Что такое стратегия развития? 21 определение и анализ
Стратегия развития – это логически обоснованное и сбалансированное во времени и ресурсам описание целевого состояния организации и совокупности способов его достижения с указанием состава, последовательности действий и необходимых для их реализации материальных и нематериальных ресурсов.
Стратегия развития – это многогранное понятие, которое имеет различное толкование не только в разных школах стратегической теории фирмы, но и у различных авторов. Приведенное выше определение лишь одно из многих. Примеры и обоснование этих определений разберём в этом уроке.
Понятие стратегии существует очень давно и пришло в бизнес из сферы военного искусства. Не будем тратить время на исторические изыскания, такой информации в сети достаточно. Более интересен процесс проникновения понятия стратегии в управление компаниями.
Стратегия развития как пространство представлений и его эволюция
Разнообразие представлений о стратегии и различные траектории их развития, вызванные разными потребностями и разным фокусом внимания, как в научной, так и в бизнес среде, привело к появлению нескольких школ стратегического управления.
Подробно о том, как развивалось понятие стратегии и стратегическое управление, эволюция этих знаний и научных школ, их фундаментальные основы и предпосылки их появления, рассказывается в нашем бесплатном курсе про стратегическое управление. В данном уроке мы сконцентрируемся на современном этапе развития понятия “стратегия”.
Определений стратегии развития по данным некоторых исследователей более двухсот. Знать все из них полезно только в том случае, если вы занимаетесь научными исследованиями в области стратегической теории фирмы. Мы разберем лишь некоторые и попытаемся проанализировать их общие черты.
Но прежде давайте изучим, как можно структурировать представления о стратегии. Именно на этапе осознания менеджментом путей развития организации возникает большинство ошибок и противоречий, которые препятствуют грамотному построению процесса стратегического управления внутри компании.
Стратегия развития: 21 научное определение
12 определений стратегии от зарубежных научных школ
Несколько определений стратегии развития, сформулированных зарубежными исследователями:
- Стратегия развития – это набор правил для принятия решений, которыми организация руководствуется в своей деятельности (Ansoff, 1989).
- Стратегия как способ установления целей для корпоративного, делового и функционального уровней (И.Ансофф, Стейнер, П. Лоранж).
- Суть стратегии состоит в том, чтобы создавать конкурентные преимущества на завтра быстрее, чем конкуренты смогут сымитировать те, которыми вы обладаете сегодня (Г. Хэмел и К.К. Прахалад).
- Стратегия как паттерн или план, интегрирующий главные цели организации, её политику и действия в некое согласованное целое (Дж. Б. Куинн).
- Стратегия, как набор действий и подходов по достижению заданных показателей деятельности (А. Томпсон).
- Стратегия – всеобъемлющая ориентация планов или действий, которая устанавливает критическое направление и управляет распределением ресурсов. Это фокус действий, представляющих собой «лучшую догадку» относительно того, что необходимо сделать для обеспечения долговременного процветания (М. Фалмер).
- Стратегия развития – это план управления фирмой, направленный на укрепление ее позиций, удовлетворение потребителей и достижение поставленных целей (Thompson, Strickland, 1998) … комбинация методов конкуренции и организации бизнеса, направленная на удовлетворение клиентов и достижение организационных целей (2003).
- Стратегия как детальный и всесторонний комплексный план, предназначенный для обеспечения исполнения миссии организации и достижения ее целей в долгосрочной перспективе (М. Альберт и Ф. Хедоури).
- Стратегия как способ реакции на внешние возможности и угрозы, внутренние сильные и слабые стороны. Стратегия как решение компромиссов в конкуренции. Суть стратегии состоит в том, чтобы выбрать то, от чего отказаться. Без компромиссов не было необходимости выбирать и, таким образом, не было необходимости в стратегии (М. Портер).
- Стратегия как метод определения конкурентных целей организации (Гарвардская школа бизнеса).
- Стратегия как метод установления долгосрочных целей организации, программы ее действий и приоритетных направлений по размещению ресурсов (А. Чандлер).
- Стратегия – это наилучший способ производства действий для достижения своих целей на основе текущих знаний (Рон Янг).
9 определений стратегии развития от отечественных авторов
А вот как определяют стратегию развития русскоязычные исследователи:
- Стратегия развития – это способ достижения целей производственной системы (Градов, 1995).
- Стратегия развития – это долгосрочное качественно определенное направление развития организации, касающееся сферы деятельности организации, средств и форм ее деятельности, системы взаимоотношений внутри организации, а также позиции организации в окружающей среде, приводящее организацию к целям (Виханский, 1995).
- Стратегия развития – это конкретизация пути развития исходя из динамики внешней среды посредством формулирования долгосрочных целей, поиска ресурсов для их достижения и планирования конкретных действий на перспективу (Евенко, 1996).
- Стратегия развития – это образ действий, обуславливающий вполне определенную и относительно устойчивую линию поведения производственно-коммерческой организации на достаточно продолжительном историческом интервале. Такой образ действий складывается в рамках определенной системы принципов, правил и приоритетов, обуславливающих обстоятельства места (где), времени (когда), причины (почему), способа (как) и цели (для чего) действий (Ефремов, 1998).
- Стратегия развития – это качественная последовательность действий и состояний, которые используются для достижения целей предприятия (Тренев, 2000).
- Стратегия развития – это видение руководством будущего развития социально-экономической системы с принципиальным пониманием того, за счет чего это будущее будет достигнуто (Катькало, 2005).
- Стратегия развития – это логически обоснованное и сбалансированное во времени и ресурсам описание целевого состояния организации и совокупности способов его достижения с указанием состава, последовательности действий и необходимых для их реализации материальных и нематериальных ресурсов (Рыцев, 2014).
- Стратегия – это творческое решение моделирования будущего. Это идентификация, описание и структурирование возможностей (предположительно Сазонов Е. Р.).
- Стратегия – это регулярная и циклическая работа с неопределенностью и активами (предположительно Сазонов Е. Р.).
Анализ определений стратегии развития
Как вы видите, некоторые авторы определений понимают под стратегией результат работы, а некоторые процесс. Попробуйте выяснить, к какому из подходов относится то или иное определение?
Вы скажете это всё теория и будете правы. Все эти теоретические умозаключения и определения должны иметь практическое применение. Должны, но авторы часто не опускаются до таких подробностей, как разработка конкретной стратегии и её реализация, какому из определений они бы не соответствовали.
Поэтому стратегию обычно разрабатывают по принципу «кто во что горазд».
Так было ранее. Но теперь есть определение, которое предъявляет к стратегии правильные требования. Повторим его ещё раз.
Правильное определение стратегии: стратегия развития – это логически обоснованное и сбалансированное во времени и ресурсам описание целевого состояния организации и совокупности способов его достижения с указанием состава, последовательности действий и необходимых для их реализации материальных и нематериальных ресурсов (Рыцев, 2014).
Если ваша стратегия развития будет соответствовать этому определению, то вероятность её реализации значительно возрастёт.
Для того, чтобы создавать качественные и обоснованные стратегии и эффективно вовлекать коллективы в их реализацию, мы разработали специальную научно-обоснованную методологию разработки стратегических планов Strategium Space. Этот подход позволяет ускорить процесс разработки и одновременно повысить качество стратегии и вероятность её реализации.
Стратегия развития как интеллектуальная модель повышения уровня мышления
Стратегия развития — это интеллектуальная модель развития компании, получаемая в результате процесса её разработки. Если качество стратегической модели высокое, то с большой вероятностью будет высоким и качество результата её реализации. А качество модели определяется качеством методик и уровнем задействованных в процессе материальных, временных и интеллектуальных ресурсов.
Соответствующие методики есть на нашем сайте, а над интеллектуальным ресурсом нужно работать самостоятельно, изучая книги, теории, методологии, а ещё лучше, адаптируя их под свои задачи и организации. Именно таким образом вы получите наиболее важные знания для стратегического управления организациями. Список рекомендуемой литературы вы можете видеть в одном из уроков настоящего курса.
Но дело не только в компаниях. Развитый интеллект и системное стратегическое мышление пригодится вам на каждом шагу, повышая рациональность любых действий с точки зрения максимизации результата в долгосрочном периоде.
Наиболее востребованная интеллектуальная характеристика для стратега – масштаб мышления. Дело в том, что человеку, осуществляющему стратегическое управления организацией, необходимо мышление, способное справиться с таким уровнем сложности.
Для этого нужна способность удерживать в сознании определённую временную перспективу для принятия решения — временной горизонт мышления (Time Horizon).
Формула масштаба мышления такая:
Масштаб мышления = Временной горизонт × Уровень сложности мышления
Временной горизонт – не какое-то ясновидение, а способность оперировать конкретной временной перспективой при анализе и принятии решений. Когда вы разрабатываете стратегию развития на 5 лет, то и временной горизонт вашего мышления также составляет 5 лет.
Что касается уровня сложности мышления, то измерить его не так уж и легко. Но можно быть уверенным, что при составлении стратегического плана уровень сложности вашего мышления значительно возрастёт.
Почему?
Хотя бы потому, что количество объектов, которыми вам придётся оперировать при разработке стратегии развития компании, значительно увеличится. Кстати, при разработке личной стратегии временной горизонт получается ещё больше, да и количество объектов для планирования тоже не такое уж и маленькое. Читайте про это подробнее по ссылке выше.
Заключение: динамическая стратегия развития
При всех изученных нами определениях и методах разработки необходимо чётко уяснить, что нет стратегии, “отлитой в камне”! В современном динамичном мире, в век мгновенного распространения информации мы должны быть готовы сравнительно легко и быстро изменять наши стратегии.
©Дмитрий Рыцев
https://strategium.space/
The case of the troublesome homograph
Confusion sometimes arises in our non-profit governance and management work where a word we use is assumed to have a particular meaning, but actually another meaning is intended. I think a case can be made for that to be the case with regard to the terms “business use case” and “business case“.
Here the word ‘case’ is used four times, with at least three (and arguably four) separate meanings:
- an argument or proposition
- an instance or example
- a business process
- a governance decision-making tool – a particular type of argument or rationale.
Polysemes and homographs
Polysemy is the capacity for a word or phrase to have multiple meanings
Polysemes are words possessing multiple meanings
Homonyms* are words that sound the same but have different meanings
Homographs are a subset of homonyms, describing words with the same spelling but more than one meaning e.g. mean/mean
Homophones are a subset of homonyms, describing words that sound the same but which have different spellings and meanings e.g. see/sea
Confusing narratives with arguments
We usually use the words adjacent to a polyseme or homograph to discern the particular meaning intended. e.g. legal case, brief case, case study, upper case, case load, hopeless case, etc.
When reading or hearing the terms “business case” and “business use case” however, that method could mislead us. While these two terms share two words, they refer to quite different things. As illustrated in the first chart below, a business case is essentially an argument or rationale for proposed action or inaction. A “business use case” however, is a description of processes used by actors to complete a task, usually in a digital environment. (Hence, ‘the case of the troublesome homograph‘.)
A related example of similar words being used for different purposes focuses on the word ‘story’. The use case is sometimes confused with a user story, and that in turn can be confused with the storylines method. The following chart seeks to further differentiate these, by outlining the steps and stages involved for each. (While at opposite ends of these charts, it is worth noting that the storyline method can be used to present a business case.)
Context and Meaning
While it is widely recognised that truth is a relative concept, it remains true that the words we use need to hold specific meanings in our work context. Otherwise, misunderstandings will occur, leading to risks that could have been avoided by adherence to standards, including nomenclature.
In another time, the difference between a narrative, a description, and an argument seemed clearer. While there is an important role for descriptions, and narrative approaches in many aspects of non-profit governance and management, directors and managers cannot rely on those methods for effective decision-making. Argument and evidence-based reasoning are the right tools for that job.
(*Not to be confused with Houyhnhnms. A fictional race of intelligent horses described in the last part of Jonathan Swift’s satirical 1726 novel Gulliver’s Travels. According to Wikipedia, Swift apparently intended all words of the Houyhnhnm language to echo the neighing of horses.)
https://polgovpro.blog/
Healthcare marketing strategy trends for 2024
Are you benefiting from the latest sector innovations in your healthcare business' marketing strategy?
We are now in a period of significant change for healthcare marketeers, as digital developments continue to increase the importance of both digital communications and value delivery in healthcare.
Now, businesses need to continue to innovate their business models to make their online experiences and customer engagement communications even more effective, to attract and retain healthcare practitioners (HCPs) and consumers amidst uncertain/disruptive times.
In our future of digital marketing trends report, we focus on how innovations in digital communications can support brand marketing and sales teams to communicate these new value propositions.
Disruption and change management
The authors of The future of Biopharma highlight trends of disruption within the biopharma industry specifically. This disruption is a result of a shifting power balance in two primary directions.
The first shift is in the balance of power across the healthcare value chain, as governments and insurers take center stage, pressuring pharmaceutical companies to reduce prices and demonstrate greater value from their therapies.
Secondly, the swing from treatment to prevention, diagnostics, and cure, will grow stronger in time, attracting a host of new entrants from within and outside of the sector.
The result is five sources of disruption that prevalent not just for biopharma but across Healthcare marketing too, as we will see from the trends being outlined below.
1. Prevention and early detection:
Treatment for some diseases could be rendered no longer necessary with continued improvements in wellness and vaccine technology. Interventions that halt diseases in their earliest stages will be possible with continued advances in early detection methods - thereby preventing their progression to becoming more serious conditions.
2. Customized treatments:
'Big data' powered personalization could help match patients with tailored therapies or custom drug combinations - avoiding a 'one-size-fits-all' approach to treatment.
3. Curative therapies:
Similar to preventative approaches, curative therapies could reduce or even eliminate the usage of some prescription medicines. To achieve this, the biopharma sector will likely need to invest in and adopt new capabilities to develop, market, and assign appropriate pricing structures.
4. Digital therapeutics:
Medication demand could be reduced or eliminated through the appearance of increasingly effective and scalable nonpharmaceutical (digital) interventions such as those focused on behavior modification.
5. Precision intervention:
Robotics, tissue engineering, or nanotechnology could reduce the need for pharmaceutical intervention.
4 emerging trends in healthcare marketing
Amongst the disruption we have seen in 2022-23, four emerging trends have taken center stage in healthcare marketing, promising to revolutionize the industry in 2024: Digital engagement, Telehealth, e-detailing, and Direct-to-Consumer (D2C) approaches.
These trends are not only reshaping how healthcare is marketed, but they are also redefining how patients and consumers interact with the healthcare sector. By examining these trends, we uncover insights into their impact and benefits as well as the implications for the future of healthcare marketing.
1) What is digital engagement?
Evolving digital capabilities have enabled healthcare practitioners, providers, and patients to proactively connect with, understand and support each other.
This can be over passive channels like emails, SMS, banner ads, or interactive channels like chatbots and apps, etc., through the use of light content (ads, banners) or rich content (games, articles).
They go further to suggest aligning the customer journey around the cardinal outcomes or ‘three Es’ which in the context of healthcare are:
- Efficacy – trying to maximize health outcomes, quality of cure, and recovery.
- Economy – trying to minimize time and money spent on treatment and recovery.
- Experience – trying to minimize emotional anxiety during the care journey.
2) What is Telehealth?
Telehealth is an all-encompassing term that is used to define the provision of medical and healthcare services that are accessible virtually. This can be by Type (Products and Services), By Modality (Store-and-forward (Asynchronous), Real-time (Synchronous), and Others), by Application (Teleradiology, Telepathology, Teledermatology, Telecardiology, Telepsychiatry, and Others) or by End User (Healthcare Facilities and Homecare).
Telehealth has emerged as a powerful tool with many people actively adopting teleconsultation and remote monitoring services in order to receive services while adhering to social distancing protocols. This is a technology and medical solution that’s here to stay, has a far-reaching impact on medicine and healthcare, and provides opportunities for marketing too.
The past year has highlighted the importance of protecting healthcare services and individuals and as the pandemic raged across the globe, telehealth and remote patient monitoring (RPM) solutions became increasingly relevant. Their value was highlighted by the need for a rapid shift from contact-based care to virtual and the need for patient support in multiple locations and situations. The market also shows that telehealth and RPM are here to stay.
3) What is e-detailing?
E-detailing, electronic detailing, is a now well-established way of increasing pharmaceutical and MedTech company efficiency in customer engagement – and enables better service to be delivered to healthcare professionals (HCPs) and other stakeholders.
You may already know that e-detailing is information concerning things like newly marketed drugs, services, and technologies or sales content provided on a mobile device. The key is to make sure the content that is provided this way is interactive, interesting, and useful for HCPs. Because the presentations are trackable, they can provide data to help you better meet HCP needs in the future.
Remote e-detailing
With access to HCPs becoming harder and the social distancing requirements in place due to COVID, remote e-detailing is growing as a necessary way of connecting with customers. By taking the physical detailing meeting online, pharmaceutical representatives and medical science liaisons are able to quickly schedule appointments when they are most convenient for HCPs.
Having quality, credible content is important and this needs to fit within the journey physicians embark on when they consume information.
When considering your ideal solution you may need to consider these aspects of your content:
- Are you willing to adapt the content you already have to match specifically the needs of the intended audience rather than general consumption?
- Can you provide this adapted and focused content on the digital platforms that my segments actually engage with?
- How will you ensure your content is updated regularly?
4) What is direct-to-consumer (D2C) in healthcare?
Digital media and technology targeting allows marketers to continue building relationships with healthcare professionals (HCPs), but also launch new consumer-facing marketing campaigns, where the direct-to-customer (D2C) model is becoming more important.
D2C means brands can communicate their proposition and, in some cases, deliver their services, directly to customers via digital media channels such as website content with content distribution achieved through search engines, digital ads, social media, and email automation.
A D2C example from the Pharma sector is where Abbott introduced Freestyle Libre, a consumer subscription commerce option to improve access and loyalty for its diabetes care devices. This service uses many of the approaches of Software-as-a-Service or (SaaS) platforms to test and improve customer conversion rates and loyalty.
D2C product/service launches
When launching such new D2C services digital media and technology will become more important within campaign communications to reach and persuade consumers as they decide on adoption independently or with HCP support.
Reviewing the quality of orchestrating always-on marketing communications across paid, owned, and earned media will also become more important to ensure the right types of digital and traditional communications are used across the entire customer lifecycle model.
Get more advice on how to apply D2C strategies or any of the trends covered in this blog in your own healthcare marketing strategy when you download our Free Members' report: The Future of Digital Marketing Trends.
Away from the trends: Always-on marketing communications for healthcare
At Smart Insights, we recommend implementing a planned approach to scheduling and optimizing continuous marketing activities that support customer acquisition and retention. These activities aim to maximize visibility and persuasion through the customer lifecycle.
Key ‘always-on’ activities include paid and natural search marketing to increase visibility as visitors search for products, information, or entertainment; social media and influence marketing to encourage recommendations.
Once visitors are aware of a brand, their interest can be nurtured by marketing automation techniques to feature persuasive content marketing including email marketing, SMS messaging, or push notification plus on-site personalization and off-site re-targeting ads.
This example summarises B2B lifecycle AO communications across the Smart Insights RACE planning framework suggests the complexity of communications that need to be planned, managed, and optimized.
The bigger picture: How to position your healthcare value proposition?
In a period of rapid change, it can be useful to review your positioning also. Across healthcare, three approaches to marketing have been identified by KPMG.
The active portfolio company
This is typically a company that is active in several therapeutic areas within its portfolio. An example would be companies that operate in genetics or immunotherapy - as they are constantly searching for new therapies as well as reappraising their current product mix to help match unfulfilled needs. As the number of blockbuster drugs protected by patents is continually decreasing, an active product lifecycle management approach becomes all the more critical.
The virtual value chain orchestrator
This approach possesses significant opportunity, effectively able to guide patients through a complex healthcare value chain, supporting healthcare practitioners to provide tailored care, and even enabling pharma companies to be paid based on outcomes - all over the patient's lifespan. This presents significant sector change, whereby a company could effectively 'own' a customer but creating one-stop healthcare platforms. This essentially turns health into another consumer choice - where a platform owner covers the entirety of the patient's needs, such as advice, monitoring, and treatment of varying and tailored levels of complexity.
The niche specialist
This means those that typically specialize in treating a condition in its entirety, not those that offer a single type of treatment. A good example would be an arthritis specialist - they can treat symptoms and also provide a host of outcomes that aim to improve the arthritis sufferer's lifestyle, such as offering support splints and comfortable shoes to lessen the impact on painful joints.
The state of healthcare marketing trends in 2024
The trends reported above represent a dynamic shift in the industry's approach to reaching and connecting with patients and consumers. Marketers now have, at their fingertips, digital tools and techniques that can engage patients and healthcare practitioners across healthcare products and services with unparalleled convenience and accessibility.
By staying attuned to these developments and harnessing their potential, healthcare marketers can better meet the needs of their patients and clients, ultimately contributing to a healthier and more interconnected world.
By Dave Chaffey
https://www.smartinsights.com/
среда, 15 ноября 2023 г.
The 20 Companies That Produce the Most CEOs
Consulting firms have the highest share of employees who go on to become chief executive officers of American companies.
That's according to a recent report from OnDeck. The researchers used LinkedIn data to determine what proportion of employees at major companies end up as CEOs.
An infographic (below) covers key findings from the report.
The researchers found that McKinsey & Company produces the highest share of CEOs (7.1% of former employees now hold the title). It is followed by Bain & Company, Boston Consulting Group, and Kearny.
Check out the infographic to see the 20 companies that topped the list:
https://www.marketingprofs.com/
What Makes B2B Influencer Marketing Programs Successful
Marketers who rate their B2B firm's influencer program as very effective are more likely to say they outsource the work, use AI, and keep the program going continually, according to recent research from TopRank Marketing and Ascend2.
The report was based on data from a survey conducted in July and August, 2023, among 425 marketing decision-makers at B2B brands.
Some 34% of respondents rate their firm's influencer marketing as very effective. Compared with other respondents, this group is significantly more likely to say their firm outsources most or the entirety of its influencer program, uses AI for performance tracking, uses AI for influencer identification and selection, and utilizes an always-on influencer program.
The most common uses of AI for B2B influencer marketing are to aid with content creation (53% of respondents say they are using), performance tracking (51%), campaign optimization (44%), and influencer identification and selection (42%).
B2B marketers say they're turning to influencers most often to create social media content (51% are doing so).
About the research: The report was based on data from a survey conducted in July and August, 2023, among 425 marketing decision-makers at B2B brands.
https://www.marketingprofs.com/