понедельник, 10 апреля 2023 г.

Четыре правила менеджмента


 В конце нулевых Л., ученик и оппонент Владимира Тарасова, создавший собственный форк его школы (намного более элитарный, закрытый и пафосный) приехал в Москву из Питера на один день, чтобы прочитать лекцию. Одну. Двухчасовую.


Входной билет стоил на наши деньги 4 тысячи долларов; я такие выложить в тот момент мог, но не пошел бы на этот шабаш и даром. Даже если бы мне хорошо заплатили. Однако, отец моей тогдашней... ну, пусть будет возлюбленной -- человек властный, вязкий и занудный, раздобыл где-то приглашения и настоял на том, чтобы я посетил данное мероприятие.

Это, пожалуй, был единственный раз, когда мой несостоявшийся тесть оказался прав, продавливая свое решение; я ему искренне благодарен за настойчивость. Хотя эта благодарность появилась у меня не сразу и с лихвой перекрывается совсем иными впечатлениями от других его поступков. Но не о том речь.

Так вот, Л. утверждал, что подавляющее большинство управленческих проблем созданы искусственно и есть результат или непроходимого невежества и глупости, или злого умысла акторов. При этом он не отрицал и наличия естественных, закономерных и даже неизбежных проблем, о которых заявлял следующее:

I) Они возникают в результате негативной синергии взаимодействия отдельных элементов системы.

II) Они могут быть разрешены путем материализации этой синергии и ее выкупа.


Последний тезис, если я правильно понял, являлся в его школе центральным. Он считал, что люди в принципе плохо приспособлены к операциям с нематериальными сущностями и что уверенно решить проблему, возникшую на нематериальном плане, возможно лишь после ее материализации. Из каковой аксиомы с помощью неких довольно запутанных рассуждений (каковые я не запомнил), выводил следующие четыре главных правила менеджмента:

1) Следует ясно различать структуру, организацию управления -- и управление как таковое. Чем лучше они разведены, тем, при прочих равных условиях, менеджмент эффективней. Никакое управленческое решение не должно затрагивать одновременно и структуру управления, и быть актом управления как таковым. Это всегда должны быть различные решения, максимально разделенные между собой. И все акты управления, конечно, должны лежать строго в рамках структуры управления, никак иначе.

2) Структура управления гораздо лучше поддается материализации, чем управление как таковое. Поэтому альфой и омегой практического менеджмента явлется выстраивание структуры управления, максимально приближенной к идеалу. То есть, к такой ее организации, которая вообще не требует принятия текущих управленческих решений -- в ней все происходит само собой и при этом ровно так, как и нужно.

3) Интересы любого элемента системы должны как минимум не противоречить интересам других ее элементов и (главное) системы в целом. Негативная синергия подобных противоречий -- главная управленческая проблема, не сводимая к невежеству и нечестности участвующих в управлении человеков. Ее необходимо победить в первую очередь хотя бы уже затем, чтобы стали ясно видны искусственные проблемы, как раз и связанные с невежеством или злым умыслом (с ними справиться уже гораздо легче, хотя бы просто заменив сотрудников).

4) Управление всегда стоит денег и лучше платить их сознательно в инициативном порядке, ясно понимая суммы и цель расходов, чем попадать на большие траты неожиданно или постоянно. Так, негативная синергия может быть материализована и выкуплена несколькими способами; вообще, по словам Л., материализации и выкупу поддаются очень многие естественные проблемы (не только менеджмента) -- да и искусственно созданные тоже. Однако последние разумней и дешевле не материализовывать и выкупать, а решать более привычными способами.

Л. приводил много интересных и неожиданных примеров. Так, с его точки зрения любой начальник, руководитель, вождь и т.д. -- это как раз и есть грубо и примитивно материализованная негативная синергия взаимодействия подчиненных, выкупленная оплатой работы такого начальника. Без него подчиненные не решали бы задачи согласованно, а, даже при должной совпадающей мотивации, просто мешали бы друг другу, действуя вразнобой. Однако, материализовать и выкупить таким же образом, скажем, негативную синергию взаимодействия отделов удается гораздо хуже: начальник над начальниками уже совсем не так эффективен. Отсюда знаменитое "вассал моего вассала не мой вассал" и прочие попытки фрактализации. Тем не менее, осмысленно определяя, материализуя и выкупая негативную синергию, можно добиться поразительных результатов.

Например, классическое противоречие между интересами производственников и продажников может быть решено материализацей в виде отдела-спекулянта, который покупает продукцию у производства и продает ее продажникам. Продажники и производственники не имеют права его обойти: первые могут продать только ему, вторые могут купить только у него. А вот он волен покупать у кого угодно и продавать тоже кому угодно. Собственно, такой спекулянт и делает прибыль фирме, производство же и продажи работают только на себя, в ноль (в первом приближении; на самом деле все несколько сложнее, но не принципиально). Однако работа спекулянта тоже чего-то стоит, даже если это всего один человек, ему нужно платить за изящное "гнобление" других подразделений и внешних контрагентов -- и платить хорошо. Эта оплата и представляет собой выкуп негативной синергии взаимодействия отделов.

Внутренний спекулянт просто материализует противоречия и позволяет их выкупить. Он не торгует тем, что поставляют производственники, он именно что покупает это. Платит им именно за это, они живут на эти деньги. А продажникам поставляет по цене с маржой. Они добавляют наценку от себя и живут на эти деньги.

Совсем загнобить производственников он не может, они ему просто не продадут дешевле, чем чтобы им хватило для всего, нет смысла. Но прижать и заставить вертеться в состоянии. То же самое и с продажниками. Если производство и продажи таки не справятся -- то лишь потому, что он найдет производственников и продажников лучше. Но тогда вообще весь бизнес придется переделывать, значит, он изначально не так выстраивался.

Или отчеты. Кто-то не любит их писать -- а у кого-то, наоборот, это единственный и главный скилл, за счет которого он и держится на своем месте. Но ведь отчет -- это взаимодействие со своей негативной синергией, которую тоже можно выкупить: посадить на формирование отчетов отдельного человека, задачей которого будет писать всякую фигню и подсовывать на подпись тем, кто отчитывается. Они, естественно, будут возражать и вносить правки, отвечая на уточняющие вопросы... но это сильно не то же самое, что писать отчет самому. И отчеты при этом получаются совсем другими. Ну и т.д., и т.п.

Не так, чтобы я со всем этим полностью согласен и оным просветлен -- но, тем не менее, моя личная практика подвердила многое из заявленного Л., иногда в совсем не располагающих к тому ситуациях.

P.S. Есть конкретный пример из жизни. Китай покупает нефть в РФ со скидкой в 30-40 процентов. А все из-за конфликта РФ и Запада за сферы влияния, которые отдел готовой продукции (Запад) и отдел сырья (РФ) видят по разному. Из-за конфликта цена на нефть скаканула до 120 , но наличие "спекулянта " Китая позволило опустить ее до 80 для Запада. Парадокс . На самом деле - нет, противоречие разрешилось - РФ продает нефть (в случае полного эмбарго не могла бы - профит), Запад получает довоенные цены на энергоносители. Дело в том, что Китай уменьшил закупки нероссийской нефти, что обрушило цену . Китай за разруливание ситуации - имеет 30 процентную скидку.
Спекулянт вроде бы лишний , но нет. Здесь имеет место равновесие .
В социологической теории рационального выбора отдельно подчёркивается, что устойчивое состояние общества (социальное равновесие) может отличаться от оптимального (социальный оптимум). Такие неоптимальные, но устойчивые состояния и называют в социологии равновесием Нэша.
Да здесь ни один из игроков не может изменить стратегию, если два других ее не меняют. Запад мог бы покпать со скидкой, но тогда Китай должен поменять стратегию. РФ могла бы продавать без скидки, но на это Запад не пойдет, а Китаю нахрен надо отказываться от скидки.
Да если все три отдела - части одной фирмы, то прибыль Китая не является его собственностью, и будет распределена через снижение цен на китайские товары среди торговых партнеров Китая, то есть по сути между Китаем и Западом, покупки РФ китайских товаров ничтожны.

Но тут еще интереснее. Есть противоречие и между Китаем и Западом, производство перенесено в Китай и Запад становится уязвим в торговой войне. Решение уже есть - часть производства переносится в Индию и Вьетнам, появляется поставщик вроде РФ, но уже не сырья , а низкотехнологичной продукции, высокотехнологичную и ВПК Запад выводит из Китая на свою территорию. Высокотехнологичную Китай оставляет для себя свою, что делает его равным Западу. Тем самым наличие Индии позволяет сбросить цену на китайские товары в случае попытки торговой войны. Так наличие РФ с ее бросовой нефтью не дает раскачать рынок сырья.
Мы имеем биполярный мир - Запад и Китай и его отражение в виде РФ ( сырьевой) и Индии с Индонезией (низкотехнологичный) , которые эксплуатируются совместно.

https://cutt.ly/47nXHYw


суббота, 8 апреля 2023 г.

Creating and Defending a Strong Brand

 


Your Brand is much more than your logo

Your brand is the way you want the world to know you. It should allow people to quickly understand key aspects of who you are, what you do, the “feel” of your company or product, and it should be something that sets you apart from others. It should not be taken lightly, and once you define your brand, you need to make sure everything you do lives up to the guidelines that define it, to create and defend a strong brand. You too as a Top Executive need to have your own Personal Brand (see link at the bottom for more info on this).

Your Brand needs to be part of your business strategy. This will help you decide what you want to offer, to who, at what price, through what sales channel, and how you will communicate this to the market. I’m a believer it is easier to sell what people want, so take time to listen to your market and find out what they want. Knowing your market helps you create a brand that connects to your prospects in ways they can relate to and keeps you above your competition.

Of course, some companies like Apple have been very successful at building products that people did not know they wanted – yet. What Apple does is understands the way things are and where there is “discontinuity” between what exists, and what could be. Then they jump into the gap and win!

Either way, you need to combine what you want to be with what the market wants, and there is where your Brand should live.

Know Your Why

Simon Sinek has generated a lot of press talking about discovering the WHY of your business. It’s a simple, yet important aspect of the brand you create. Your WHY determines what you offer the world, who you do business with, and what you say about your product or service. If you want to provide the ultimate in IT Services or the best hamburger, you have to decide what that looks like, then create the offering to match. Once you are sure of your vision and mission, you can offer products and services that live this out, and create a brand that represents this to the market.

If you have not evaluated your own Brand lately, it may be time for an update. Not that the Why of your Brand needs to change, but the way it connects to an ever-changing market may require revisions in how you present it. For example, during my time as VP of Marketing for EFA Processing, we had a division called Debt Relief Options (DRO) that provided Debt Settlement services. When I joined the company, DRO was trying to launch into the market but did not have a Brand that would connect to the market and live out their vision.

I factored in the needs of the market, the mindset of customers, the way we wanted to treat people as part of our vision, and the way others had gone to market before us. We changed the products and services we offered, the look and feel of our logo, our website, and the way we connected with our market. Here is the Before and After this effort to show you what changes we made as part of our re-branding efforts.

Your Brand Lives Everywhere – not just in your Logo


Your logo is a part of your brand but not ALL of it. Everything you say and do needs to have a consistent look and feel to represent your Brand. That includes your web page, Facebook page, printed brochures, trade show booth, and email blasts. This Brand Touch-point Wheel can help you think of key areas you need to be mindful of about your Brand.

The way you create and live out your Brand will make your Logo something others will be drawn to. No one knew what the Nike Swoosh was when they first saw it, but as the product developed a cult-like following, it came to reflect all that was great about Nike, and now EVERYONE knows what it is.

Your logo is the short version of your story and helps you build awareness with limited words or space. How you deliver on your brand will make people believers or mockers of your logo. The products you offer, the way you serve the market, the prices, the performance, all add together to confirm or contradict the brand you present to the market. If you don’t deliver what your brand promises, you lose credibility with your customers.

Take for example these two logos. One has always said it is the Ultimate Driving Machine, the other has tried to convince us that Quality was #1. One is more believable than the other – wouldn’t you agree? People may not know what the letter BMW stands for, but they can tell you the reputation they have created. Everyone knows what FORD stands for… (You will have your own version of this joke I’m sure.)



Create your brand wisely, nurture it patiently, and defend it passionately.

If you are struggling to do this well, contact me today and I will connect you to others who can help. This website is part of the Renaissance Executive Forums Brand image but we shine best when you see us in our Top Executive Groups. Come learn how we are serving the business leaders of DFW during our next CEO event.

by Robert Hunt

https://cutt.ly/w7cp1PH

Leadership Circle Assessments & Products

 


Leadership that elevates humanity is rare.

Real leadership is inspiring, stirring, and unexpectedly effective. This leap towards genuine leadership only happens through deliberate development, increasing a leader’s effectiveness by helping them move from reactive leadership to an integral approach.


While good leadership is always inspiring, the process of becoming a great leader involves work. But work is only effective when it’s moving in the right direction. That is why it is critical to build your leadership development plan on a foundation of data. By participating in a Leadership Circle Profile, leaders can discover their strengths and use our incredible  dataset to see exactly where they stand and what they need to do to improve. In short, we provide the data and direction, you provide the effort.


Drive Leadership Effectiveness

From stand-alone assessments, to full-length organizational transformational engagements, we partner with you to provide what’s needed now.




Leadership Circle Profile™ 360° Assessment

Great leadership takes conscious practice to develop, and that practice starts with deep awareness. The Leadership Circle Profile™ is the first step to build awareness in a leader of their strengths and areas for development.

The most comprehensive leadership assessment system available, The Leadership Circle Profile is the first competency tool to measure both the inner and outer attributes of leadership. Organized into a powerful system for understanding human behavior and development, the Leadership Circle Profile provides unparalleled insight into how leaders lead—and opportunities for growth.



Leadership Circle Profile™

 


Integrating the Field of Leadership with the most comprehensive 360° Leadership Assessment


The Power of the Leadership Circle Profile

The Leadership Circle Profile™ (LCP) provides a detailed snapshot in time, enabling leaders to answer the question: “How are my behaviors and mindset enabling or constraining my intended leadership impact and our business performance?”



The Leadership Circle Profile is the only instrument that measures the two primary leadership domains — Creative Competencies and Reactive Tendencies. It measures underlying beliefs and assumptions—the habits of thought that run much of our behavior. As leaders gain these insights, they have much higher leverage to make transformative change.

LCP reflects and synthesizes a diverse body of scientific research. We continue to evolve the LCP to remain the leading edge and global standard in assessment methodology. The Institute for Psychological Research and Application (IPRA) has confirmed through rigorous statistical and methodological analyses that “The Leadership Circle Profile is an internally consistent, valid measure for leadership development. The psychometric properties of Leadership Circle Profile are strong.


What is a 360° Leadership Assessment?

Unlike a typical leadership assessment, a 360° leadership assessment gathers feedback from all levels a leader needs to be competent – bosses, associates, and peers, and direct reports to evaluate a leader’s leadership skills, attitudes, influence, overall effectiveness, and other key leadership competencies. Leadership Circle Profile is unique because it is the only 360° assessment that measures Creative Competencies and Reactive Tendencies, combining leadership’s inner and outer attributes. This 360-degree assessment feedback gives the leader greater insight into how they are perceived, including strengths and current limitations in their leadership effectiveness.


Understanding the Leadership Circle Profile



Unlike most 360 leadership assessments that take hours to interpret, the Leadership Circle Profile reveals itself in seconds, putting leaders in touch with what is working, what is not, and why. Integrated information brings essential information to the surface instantly. The leader’s Self Score (bold line) and their rater’s Aggregate Score (green shading) are overlaid on the same graph, enabling leaders to instantly see where they stand not only with those they work but compared with our global leadership database.

How the LCP Works


CREATIVE COMPETENCIES +

The top half of the circle maps Creative Competencies that contribute to a leader’s effectiveness. They measure key leadership behaviors and internal assumptions that lead to high fulfillment and high achievement leadership. These well-researched Creative leadership competencies measure how you achieve results, bring out the best in others, lead with vision, enhance your development, act with integrity and courage, and improve organizational systems.

High scores in the Creative dimensions correlate to high levels of leadership effectiveness and business performance.



REACTIVE TENDENCIES +

The lower half of the circle maps self-limiting Reactive Tendencies and behaviors. The Reactive dimensions reflect inner beliefs and assumptions that limit effectiveness, authentic expression, and empowering leadership. Reactive leadership tendencies can emphasize caution over creating purposeful results, self-protection over engagement, or aggressiveness over partnership. These limiting tendencies each hold assumptions about what works: gaining the approval of others, protecting ideas or self-image, or winning results on my own, are a few.

High scores in the Reactive dimensions correlate to low Creative Competency scores and leadership effectiveness.



INTERNAL OPERATING SYSTEM +

LCP gives insight into a leader’s unique Operating System: Internal Assumptions (beliefs) that run behavior in both domains. Seeing how the inner world of thought translates into an effective or ineffective leadership style can be transformative. The Leadership Circle Profile increases awareness to create what you desire as a leader.

LCP is the only 360° assessment built on the Universal Model of Leadership that has theoretical underpinnings supported by the latest and best research on leadership and adult development, all validated through statistical analysis that supports business performance and effectiveness.



INNER & OUTER CIRCLES +

The outer circle displays the results for each of the 29 dimensions measured by the LCP. The inner-circle dimensions summarize the outer circle dimensions into 8 summary scores.

The location of dimensions within the circle illustrates the relationship between dimensions. Adjacent dimensions describe similar behavior patterns that are positively correlated. Dimensions on opposite sides of the circle are opposing behavior patterns and are inversely correlated.



PERCENTILE SCORES +

All scores are displayed as percentile scores compared to our global norm base; high scores are beyond the 67th percentile; low scores are below the 33rd percentile. Comprised of qualitative and quantitative data on leadership effectiveness, our database of 2.5 million surveys provides invaluable insight into a leader’s strengths and liabilities.



SUMMARY DIMENSIONS +

In addition to all the dimensions displayed in the inner and outer circle, the rectangular summary dimension scales located around the circle are intended to bring everything together. They provide useful ‘bottom-line’ measures as well as measures of key patterns within the data.

Reactive-Creative Scale reflects the degree of balance between the Creative dimensions and the Reactive dimensions.

Relationship-Task Balance measures the degree of balance a leader shows between the Achieving and Relating competencies.

Leadership Potential Utilization is a bottom-line measure that compares the overall score of the dimensions measured to that of other leaders who have taken the LCP.

Leadership Effectiveness measures the leader’s perceived level of overall effectiveness.


https://cutt.ly/q7coBSa